خبرنقد و تحلیل

قصه‌ تکراری لباس‌های المپیکی ایران؛ تشبیه ورزشکاران به «کادر درمان»

یک روز پس از رونمایی از لباس کاروان ورزشی تیم ملی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است.

تصاویری از ورزشکاران ایران با این لباس‌ها ۴ مرداد/۲۵ ژوئیه منتشر شد. این لباس فرم شامل کت سفید، شلوار مشکی و تی‌شرت مشکی برای مردان و مانتوی سفید و شلوار مشکی برای زنان ملی‌پوش است.

شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند دوره‌های پیش از طراحی، کیفیت دوخت و رنگ این لباس‌ها انتقاد کرده‌اند. شماری تصاویری از لباس تیم‌های دیگر کشورها و لباس کاروان ایران در المپیک‌های پیش از انقلاب ۵۷ را منتشر و لباس‌های کنونی ورزشکاران ایران را با آنها مقایسه کردند. بعضی از کاربران، لباس زنان تیم ملی المپیک ایران را به لباس کادر درمان تشبیه کرده‌اند.

یکی از کاربران در شبکه ایکس نوشته است: «با این همه تاریخ و تمدن و طراحان نخبه پوشاک چطور چنین فضاحتی روی می‌دهد؟ مسئولان این فاجعه، خائن به فرهنگ و آبروی یک ملت هستند!»

یکی دیگر از کاربران نوشته است: « افتتاحیه المپیک مثل یک فرش قرمز است و کشورها روی آن رژه می‌روند. اکثر تیم‌ها لباس‌های‌شان بیانگر سنت و فرهنگ و تاریخ‌شان است و برخی هم لباس‌های مدرن مربوط به کشورشان را می‌پوشند اما لباس تیم اعزامی ایران با این تاریخ و تمدن غنی هیچی نیست. مطلقا هیچی. نه مدرن و نه سنتی است. چیزی که می‌خواهند از ما جلوه بدهند. انگار ما اصلا وجود نداریم.»

پیشتر رسانه‌های ایران از از کمیته ملی المپیک انتقاد کرده بودند که چرا از لباس ورزشکاران پیش از اعزام کاروان ورزشی ایران به فرانسه رونمایی رسمی نکرده است.

در دوره‌های گذشته بازی‌های المپیک یا جام جهانی فوتبال مردان هم همواره لباس تیم اعزامی ایران به مسابقات واکنش‌برانگیز بود. کارشناسان و کاربران در خصوص طرح و رنگ و جزئیات آن، در فضای مجازی اظهارنظر می‌کردند و معمولا این طراحی‌ها با انتقاداتی همراه بود.

به نظر می‌رسد که رونمایی نشدن از این لباس‌ها پیش از اعزام کاروان برای جلوگیری از انتقادات احتمالی بود که اکنون پس از اعزام به شکلی گسترده مطرح می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا