اقتصادبازار سرمایهجامعهرفاه و تامین اجتماعی
موضوعات داغ

شکست رسمی قانون سقف اجاره بها و رکوردشکنی هزینه مترو و اتوبوس

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد مالکان امسال هم دستور را رعایت نکرده‌اند و اجاره بها جای ۲۶ درصد به‌طور متوسط ۴۳ درصد بالا رفته. هزینه بخش حمل‌ونقل عمومی که توسط دولت اداره می‌شود نسبت به پارسال ۵۴ درصد افزایش داشته

گزارش رسمی تورم مرداد پر از نکته و شگفتی است. مثلا از تورم نقطه‌به‌نقطه ۵۴ درصد بخش حمل‌ونقل عمومی خبر می‌دهد در‌حالی‌که همین دولت در مصوبه سقف اجاره‌بها مالکان را موظف کرده بود نهایتا ۲۶ درصد روی رقم پارسال بکشند.

به گزارش فرارو؛ گزارش تورم نشان می‌دهد مالکان امسال هم دستور را رعایت نکرده‌اند و اجاره‌ها به‌طور متوسط ۴۳ درصد بالا رفته. میوه و خشکبار، سبزیجات از دیگر شگفتی‌های گزارش مرکز آمار هستند. این نهاد می‌گوید مرداد امسال خانوار ایرانی مجبور شده برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» نسبت به تیر ماه دو درصد بیشتر هزینه کند. همچنین مخارج این خانوار برای خرید همین بسته، در مقایسه با مرداد سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ۳۱.۶ درصد بالا رفته است. فشار تورم در مورد تمام کالا‌ها و خدمات یکسان نیست، همان‌طور که از استانی به استان دیگر فرق می‌کند و به خانوار‌های حاضر در هر دهک درآمدی با سبک و سیاق متفاوت فشار می‌آورد. 

اسرار تورم ماهانه مرداد

تورم مرداد کاهش پیدا کرده است؟ بله. اعداد دروغ نمی‌گویند. تورم ماهانه، قیمت کالا و خدمات مشابه را با ماه قبل مقایسه می‌کند و می‌گوید سرعت رشد قیمت‌ها مرداد امسال دو درصد بوده است. اگر تورم را سرعت افزایش قیمت‌ها فرض کنیم، در فرودین امسال تورم ماهانه ۲.۶ درصد بوده. در اردیبهشت و خرداد به ۲.۸ درصد رسیده و در تیرماه تورم ماهانه ۲.۲ درصد را تجربه کرده‌ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا