جامعه

احزاب عضو شورای وحدت نیازمند ارتباط فعال با جامعه هستند

تهران-ایرنا- «فرشته حشمتیان» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نتیجه ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران و شکست لیست شورای وحدت، گفت: احزاب عضو شورای وحدت نیازمند بازسازی بدنه اجتماعی خود و ارتباط فعال با سطح جامعه هستند.

۲۸ خرداد در کنار برگزاری انتخاب ریاست جمهوری، انتخابات ششمین دوره شورای شهر و روستا هم برگزار شد. نتایج این دوره نسبت به انتخابات دوره پنجم به کلی متفاوت بود. در برخی شهرها آرای باطله قابل توجه بود. همچنین در اکثر شهرها میزان مشارکت نسبت به دوره قبلی کمتر بود و نکته سوم اینکه اصولگرایان برنده بلامنازع انتخابات شورای شهر ششم در اکثر شهرها و از جمله در پایتخت بودند.
اما مهم‌ترین نکته  سیاسی انتخابات ششمین دوره شورای شهر و روستا را باید در تهران جستجو کرد. شهری که حداقل سه لیست مهم و عمده در آن به مردم ارایه شد. در واقع لیست شورای ائتلاف اصولگرایان موفق شد تا «لیست جمهور» اصلاح‌طلبان، لیست «شورای وحدت اصولگرایان» و لیست «جبهه پایداری» را پشت سر بگذارد. اگر در پاسخ به چرایی شکست  لیست جمهور اصلاح طلبان این تحلیل نزدیک به واقع را بپذیریم که به دلایل متعدد بدنه حامی این جریان سیاسی در انتخابات مشارکت حداقلی داشت؛ در مورد اصولگرایان باید به تحلیل‌های دیگری توجه نشان داد. انتخابات شورای شهر در تهران برای اصولگرایان به نوعی وزن کشی سیاسی هم محسوب شد. طیف نزدیک به «محمد باقر قالیباف» رییس مجلس موفق شد به اضلاع دیگر اصولگرایان نشان دهد که وزن سیاسی بیشتری نسبت به آنان دارد به نحوی که حتی یک نفر از لیست چبهه پایداری و شورای وحدت موفق به حضور در شورای شهر تهران نشد.
قبل از انتخابات تلاش‌ های زیادی برای به وحدت رسیدن شورای ائتلاف و شورای وحدت انجام شد. حضور حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری  وحدت مدنظر را ناگزیر کرد؛ الزام و اجباری که در انتخابات شورای شهر وجود داشت و همین امر هم باعث شد سه لیست ارائه شود. اصولگرا سنتی در شورای وحدت حضور داشتند و نواصولگرایان و نیروهای سیاسی نزدیک قالیباف در شورای ائتلاف، دو خطی که در این انتخابات به هم نرسیدند.
 این سوال که چرا شورای وحدت که متشکل از احزاب و جریان‌ های استخوان دار جناح راست است حتی یک نفر هم نتوانست وارد شورای شهر تهران شود و در مقابل لیست شورای ائتلاف همه کرسی ها را از آن خود کرد را با «فرشته حشمتیمان» فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای وحدت به بحث گذاشتیم.

سیاست ورزی اصولگرایانه با رهبری روحانیت امکان پذیر است

حشمتیان در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شد جریان اصولگرایی با سه لیست در انتخابات شورای شهر حضور داشته باشد، گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر دو جریان در جریان اصولگرایی تحت عنوان شورای وحدت و شورای ائتلاف تشکیل شد. این دو نسبت به رویکردهای یکدیگر نقد داشتند. انتقادهایی  که باعث شد در دو سازوکار متفاوت عمل کنند. ما در شورای وحدت به دنبال خروج از حلقه‌ های بسته تصمیم گیری بودیم و تلاش داشتیم همه طیف‌ های اصولگرایی را در تصمیم گیری مشارکت دهیم.

وی ادامه داد: نکته دوم ما این بود که روحانیت باید در جریان اصولگرایی نقش اصلی را بر عهده داشته باشند. به این معنا که ما در سیاست ورزی تابع و رهرو جریان روحانیت باشیم نه اینکه به گونه‌ای عمل کنیم روحانیت در حاشیه تصمیم‌ های ما قرار گیرند. در شورای وحدت این نگاه کاملا متجلی شد و جامعه روحانیت مبارز نقش کلیدی بر عهده گرفت.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه تفاوت نگاه‌ ها باعث شد دو لیست توسط شورای وحدت و شورای ائتلاف و یک لیست هم توسط جبهه پایداری ارایه شود،  افرود: به نظر من ارایه دو لیست یا حتی سه لیست هم لزوما یک رویکرد منفی نیست. بالاخره هر جریانی با نیرو هایی که شایسته می دانست در انتخابات شرکت کرد. اگر ناکامی هم بوده که قطعا برای شورای وحدت بوده این عاملی برای آسیب شناسی و حضور پرقدرت در انتخابات پیش رو است.

شورای وحدت برای موفقیت در انتخابات آتی نیازمند بازسازی ارتباط خود با بدنه جریان اصولگرایی است
وی در مورد نتایج انتخابات شورای شهر در تهران و ناکامی لیست شورای وحدت هم گفت: احزاب فعال در شورای وحدت و یا به عبارت دقیق تر طیف‌ های سنتی تر جریان اصولگرایی دچار نوعی قطع ارتباط با بدنه جریان اصولگرایی در مرحله اول و در مرحله دوم قطع ارتباط با سطح جامعه شده‌اند و به سیاست ورزی نخبگانی و حاکمیتی روی آورده‌اند. به این معنا که به جای کنشگری در سطح افکار عمومی و سطح جامعه، خود را محدود به سیاست ورزی در سطح کلان و در سطح نهادهای حکومتی و نخبگان کرده‌اند.

حشمتیان با بیان اینکه همین امر باعث شده ارتباط تشکیلاتی و مستمر احزاب طیف سنتی با بدنه خود و مخصوصا بدنه جوان قطع شود، ادامه داد: جریان شورای وحدت نیازمند بازسازی تشیکلات خود در سطح کشور، حضور فعال  و مستمر رسانه ای، ارتباط گیری با بدنه و مخصوصا بدنه جوان جریان اصولگرایی و در نهایت ارتباط گیری با توده مردم است. اگر جریان سنتی اصولگرایان از نتایج انتخابات شورای شهر درس نگیرند و به آسیب شناسی خود نپردازند برای انتخابات بعد، قدرت چانه زنی خود در جریان اصولگرایی را از دست خواهند داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا