هدفگذاری برای صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سال ۱۴۰۰
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سال گذشته، از هدفگذاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری این محصولات در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «کیوان گردان» با بیان اینکه صادرات در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری لوازمخانگی در سال گذشته نشان داد کشوری که خود واردکننده بوده، امروز به یک صادرکننده مهم در منطقه تبدیل شده است.
گردان با بیان اینکه ظرفیت بازار واردات لوازمخانگی کشورهای همسایه ۳۷ میلیارد دلار است، اضافهکرد: این بازار هم برای صادرات قطعات لوازم خانگی و هم خود لوازم خانگی بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: صنعت لوازمخانگی در تنگنای تحریم و فشارهای بینالمللی به بلوغ و خودباوری ملی رسید که این خودباوری با استفاده از توان نیروهای علمی، متخصصان داخلی و حمایت های دولت و وزارت صنعت محقق شد.
افزایش ۲ برابری تولید لوازمخانگی
وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات خارجی بوده است، تصریحکرد: در این حوزه سال گذشته به بلوغ و خودکفایی رسیدیم و ۱۵.۵ میلیون دستگاه لوازمخانگی تولید شد که نسبت به ابتدای سال ۹۷ افزایش ۲ برابری داشته است.
صرفهجویی ارزی بیش از ۴ میلیارد دلاری
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت با بیان اینکه با داخلیسازی انواع لوازمخانگی میلیونها دلار ارز صرفهجویی شد، ادامهداد: اگر داخلیسازی انجام نمیشد، بیش از چهار میلیارد دلار ارز برای تامین آن تعداد لوازمخانگی مورد نیاز کشور باید هزینه میشد.
گردان با بیان اینکه برای تأمین اجزاء و قطعات حوزه تولید لوازم خانگی دو سال پیش بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه ارزی میشد، اضافهکرد: با تحقق خودکفایی و افزایش ۷۰ درصدی عمق ساخت داخل، این رقم به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و به لحاظ ارزبری ۳۰ درصد کاهش ارزبری در تامین قطعات و اجزاء تولید حاصل شد.
وی یادآوریکرد: بیش از ۲۰۰ شرکت قطعهساز داخلی در حوزه لوازمخانگی فعالیت میکنند که این شرکتها در قالب انجمنی پویا و صنایع پاییندستی ذیل آن شکل گرفتهاند.
تدوین سند توسعه صنعت لوازمخانگی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای نخستین بار سند توسعه صنعت لوازمخانگی تدوین شده است، یادآوری کرد: این سند نقشه راه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد حمایتی در این سند، تولیدکنندگان را به حرکت به سمت تنوع، کیفیت و فناوری محصول تشویق کرده است.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت با بیان اینکه موضوع تحقیق و توسعه نیز به خوبی دنبال میشود، گفت: شرکتهای داریم که در واحد R&D آنها بیش از ۳۰۰ نخبه در حال تحقیق و توسعه هستند و صنعت لوازمخانگی از این لحاظ پویاست.
گردان اضافهکرد: خطوط تولید بسیار خوبی نصب شده است که به زودی وارد مدار میشوند، همچنین بخش مهمی از ظرفیتهای تولید در آستانه شکوفایی است.
تأمین مواد اولیه از طریق بورس کالا
وی با بیان اینکه رمز بقای بنگاهها در این صنعت، تولید کالای بهروز و با کیفیت است، افزود: شرکتهای داخلی خوبی در حوزه تولید لوازمخانگی داریم، وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ریلگذاری و سیاستگذاری را در این حوزه انجام میدهد و در تأمین مواد اولیه از جمله ورقهای فولادی و مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا گامهای مهمی برداشته شد.
مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازمخانگی وزارت صنعت تاکیدکرد: لوازمخانگی تولید داخل به دلیل نوآوریها و اقدامات انجام شده در این حوزه، قابل رقابت در سطح بینالمللی هستند.
قیمتگذاری لوازمخانگی دستوری نیست
گردان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمتگذاری در این بخش دستوری نیست، افزود: سازمان حمایت بر اساس ساختار خاصی آنالیز قیمت را برای درج در سامانه ۱۲۴ انجام میدهد تا هم مردم با قیمتها آشنا شوند و هم بازرسان سازمانهای صنعت استانها با قیمتهای غیر متعارف در بازار برخورد کنند.
متعارف بودن قیمت لوازمخانگی
وی در ادامه با بیان اینکه قیمت ها نسبت به سال گذشته متعارف است، گفت: هرچند نهادههای تولید بر اساس قیمتها و شاخصهای جهانی با افزایش قیمت مواجه بودند، اما افزایش قیمت جدی در محصولات داخلی لوازمخانگی نداشتیم.
این مقام مسوول همچنین با اشاره به خروج برندهای خارجی از کشور، بیانداشت: سرمایهگذاری برندهای خارجی توسط بخش خصوصی داخلی انجام میشد و این برندها فقط همکاری مشترک داشتند، اکنون برندهای ایرانی توسط همان شرکتهای داخلی ایجاد شده است.
ممنوعیت ورود کالاهای لوازمخانگی خارجی
گردان همچنین با اشاره به ممنوعیت ورود کالاهای لوازمخانگی خارجی، گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته صنعتی از جمله کرهجنوبی در ابتدای راه اندازی صنایع برای جلوگیری از واردات و حمایت از ساخت داخلشان سیاستهای محکمی داشتند، یکی از کارهای مهمی نیز که باید اتفاق بیفتد این است که شرکتهای داخلی بزرگتر، قویتر و توانمندتر شوند تا برای رقابت در بازارهای جهانی آماده تر باشند.