فناوری

جهان خودرو؛ ماشین الکتریکی که دردسر شارژ کردن ندارد

این هفته در جهان خودرو: ماشینی که از خورشید نیرو می‌گیرد، ایده سیتروئن برای آینده حمل و نقل شهری، اولین مدل الکتریکی رولزرویس و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری فورد برای ساخت ماشین‌های الکتریکی.ماشین خورشیدییک شرکت نوپای آلمانی دو سال دیگر ماشین الکتریکی به بازار عرضه می‌کند که باتری‌هایش با انرژی خورشید شارژ می‌شود. سونو موتورز می‌گوید هدفش کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و رفع موانعی است که باعث می‌شود مردم ماشین الکتریکی نخرند.سونو موتورز پنج سال پیش تاسیس شد. لورین هان، یکی از بنیانگذاران این شرکت می‌گوید مردم به خاطر قیمت گران و نداشتن امکان شارژ در خانه، سراغ ماشین‌های الکتریکی نمی‌روند و محصول این شرکت که نامش سایون است پاسخی برای این دو مشکل است.بدنه سایون با سلول‌های خورشیدی پوشانده شده استمنبع تصویر،SONO MOTORSتوضیح تصویر،بدنه سایون با سلول‌های خورشیدی پوشانده شده استسایون با هر بار شارژ تا ۳۰۵ کیلومتر حرکت می‌کند. بدنه ماشین با ۲۴۸ سلول خورشیدی پوشانده شده که باتری‌ها را شارژ می‌کند. انرژی که از خورشید گرفته می‌شود به طور متوسط هر هفته تا حداکثر ۲۴۵ کیلومتر به برد ماشین اضافه می‌کند. از الکتریسیته ذخیره شده در باتری‌ می‌توان برای نیرو دادن به وسایل الکتریکی یا ماشین‌های الکتریکی دیگر هم استفاده کرد.قیمت پایه سایون ۲۵ هزار و ۵۰۰ یورو (حدود ۳۰ هزار دلار) است. سونو موتورز نمایندگی فروش ندارد و ماشین‌هایش را بی‌واسطه در اینترنت به مشتری می‌فروشد. این شرکت همچنین ویدیوهایی آموزشی منتشر خواهد کرد که مالکان سایون می‌توانند با تماشای آنها سرویس‌ و نگهداری ماشین را یاد بگیرند.خریداران سونو موتورز می‌توانند هنگامی که از ماشین استفاده نمی‌کنند آن را برای مدتی اجاره دهند. این کار با برنامه‌ای در تلفن همراه مشتری مدیریت می‌شود. این برنامه همچنین با دریافت مقصد راننده به کسانی که این برنامه را دارند اطلاع می‌دهد تا اگر مسیرشان مشترک است با یک ماشین بروند. یه این ترتیب مصرف انرژی و آلودگی هوا کاهش می‌یابد و ترافیک سبک‌تر خواهد شد.در سایون برای تهویه هوا از خزه‌ ایسلندی استفاده می‌شودمنبع تصویر،SONO MOTORSتوضیح تصویر،در سایون برای تهویه هوا از خزه‌ ایسلندی استفاده می‌شوداتاق ماشین بسیار ساده، اما به اکثر امکانات امروزی مجهز است. روی داشبورد و در محفظه‌ای شیشه‌ای خزه ایسلندی گذاشته شده است. طراحان ماشین می‌گویند این خزه‌ها علاوه بر تاکید بر هدف کارخانه برای حفظ محیط زیست، هوای ماشین را هم تصفیه می‌کند.سونو موتورز برای یکدست کردن روند تولید امکان انتخاب زیادی برای تغییر ماشین به مشتری نمی‌دهد. مشتریان حتی رنگ را هم نمی‌توانند انتخاب کنند و همه ماشین‌ها با رنگ سیاه ساخته می‌شود.ماشین‌ها در کارخانه‌ای در سوئد تولید خواهد شد. سونو موتورز می‌گوید تا کنون سیزده‌ هزار سفارش در اروپا دریافت کرده و می‌خواهد به زودی ماشین را در آمریکا هم عرضه کند.lineآینده حمل و نقل شهریبرای پلتفرم خودران الکتریکی سیتروئن می‌توان اتاق‌های مختلف ساختمنبع تصویر،CITROENتوضیح تصویر،برای پلتفرم خودران الکتریکی سیتروئن می‌توان اتاق‌های مختلف ساختسیتروئن با همکاری یک مجموعه هتل و یک شرکت تبلیغاتی فرانسوی، ماشین‌هایی ساخته که می‌گوید راه‌حلی برای آینده حمل و نقل شهری‌اند. این پروژه که نامش “اربن کالکتیف” (Urban Collectif) است، یک پلتفرم خودران الکتریکی است که می‌توان اتاق‌های مختلفی روی آن سوار کرد.سیتروئن این پلتفرم را اسکیت نامیده است. اسکیت به جای چرخ، گوی‌هایی لاستیکی دارد که توسط کارخانه گودیر ساخته شده است. اسکیت طوری ساخته شده که می‌توان اتاق‌هایی با طرح‌های مختلف را روی آن سوار کرد و سیتروئن برای نمایش این قابلیت با دو شرکت غیر خودروساز همکاری کرده است.سیتروئنمنبع تصویر،CITROENسیتروئنمنبع تصویر،CITROENسیتروئنمنبع تصویر،CITROENآکور، یکی از بزرگ‌ترین هتل‌داران جهان دو اتاق برای اسکیت ساخته که نام هتل‌های این شرکت برایشان انتخاب شده است. داخل “سوفیتل” یک مبل شیک و راحت قرار دارد و در “پولمان” یک دستگاه پاروزنی ثابت گذاشته شده که سرنشین می‌تواند تا رسیدن به مقصد با آن ورزش کند.ماشین سوم که با همکاری جی‌سی‌دکو، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی جهان ساخته شده است، یک تاکسی شهری است.سیتروئن می‌گوید هدفش از اجرای این پروژه آغاز گفتگویی درباره آینده حمل و نقل شهری است. بخشی از راه‌حلی که سیتروئن در این پروژه مطرح کرده اختصاص دادن مسیری مجزا برای این خودروها است که به گفته کارخانه فرانسوی در این صورت ترافیک دستکم ۳۵ درصد کمتر خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا