خبر

یک نفر به ظن دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در پاریس دستگیر شده است

یک شهروند سعودی به ظن دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی در پاریس دستگیر شده است.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی خالد عتیبی در فرودگاه شارل دو گل پاریس دستگیر شده. او یکی از ۲۶ نفریست که دولت ترکیه در جریان همین پرونده به دنبال آنها بوده است.

مظنون دستگیر شده ۳۳ ساله است و گزارش شده یکی از محافظان سابق دربار سعودی بود.

جمال خاشقجی روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به همراه نامزدش به کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود.

نامزدش مقابل کنسول‌گری به انتظار او ایستاد اما او هرگز از کنسولگری خارج نشد.

به گزارش مقامات ترکیه او ابتدا خفه شد و سپس جسدش را ۱۵ نفر در داخل کنسولگری عربستان قطعه‌ قطعه و از آنجا خارج کردند.

حکم متهمان

در سپتامبر سال گذشته میلادی دادگاهی در عربستان سعودی حکم نهایی متهمان به قتل جمال خاشقچی، منتقد و روزنامه‌نگار سعودی را صادر کرد. پنج نفر از متهمان هر کدام به ۲۰ سال حبس محکوم شدند، و سه نفر دیگر هر یک بین هفت تا ۱۰ سال حبس گرفتند.

احکام اولیه پنج متهم در دادگاه اولیه سال گذشته، حکم اعدام بود؛ اما این حکم، پس از اینکه خانواده آقای خاشقچی متهمان را “بخشیدند”، به حبس تخفیف پیدا کرده است.

گزارش آمریکا از قتل خاشقجی

حدود ۱۰ ماه پیش براساس محتوای علنی شده نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش شد که محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی، فرمان قتل جمال خاشقچی را شخصا تایید کرده بود.

این گزارش که در سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مانع از انتشار عمومی آن شده بود، تاکید دارد محمد بن سلمان نقشه‌ای را تایید کرده بوده که به موجب آن نیروهای اطلاعاتی این کشور مامور شده بودند جمال خاشقچی را “بگیرند یا بکشند” .

این نخستین بار بود که آمریکا علنا و رسما نام محمد بن سلمان را به عنوان صادرکننده دستور قتل جمال خاشقچی معرفی کرد. ولیعهد عربستان بارها چنین اتهامی را رد کرده است.

عربستان در واکنش به علنی شدن این گزارش ضمن رد کردن ادعای آن گفت این گزارش “منفی، نادرست و غیرقابل قبول” است.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده بود که “واقعا جای تاسف دارد که این گزارشِ مملو از اطلاعات غیرمنصفانه و نتیجه‌گیری نادرست هنگامی منتشر می‌شود که پادشاهی آشکارا این جرم وحشیانه را محکوم کرده و حاکمیت گام‌های ضروری برای این که چنین واقعه‌ای دیگر هرگز روی ندهد را با توجه به حق حاکمیت خود و استقلال دستگاه قضایی کشور برداشته است.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا