انرژیجامعهخبررفاه و تامین اجتماعی

گفتگوهای وین؛ هشدار وزیر خارجه بریتانیا به ایران: این آخرین فرصت برای دستیابی به توافق است

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، به ایران هشدار داده که مذاکرات جاری بر سر برنامه هسته‌ای این کشور آخرین فرصت برای دستیابی به توافق است.

او از مقامات ایران خواست تا نشان دهند درباره مذاکرات در وین جدی هستند.

خانم تراس در جمع خبرنگاران و در جریان نشست سران گروه هفت (جی۷) که در لیورپول در جریان است، گفت: “این آخرین فرصت برای ایران است تا با یک راه حل جدی برپایه مفاد برجام به پای میز مذاکره بیاید. این آخرین فرصت است؛ و بسیار حیاتی است که آنها این کار را انجام دهند. ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ضروری است که آنها پای میز مذاکره بیایند و در مذاکرات جدی باشند.”

هدف مذاکره کنندگان احیای توافقنامه ۲۰۱۵ برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است.

روز گذشته آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، هم با اشاره به این که پیشنهاد ایران در وین “شش ماه مذاکرات را به عقب برگردانده” گفت که در چند روز اخیر در این مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

اشاره خانم بربوک به متن جدیدی است که هیات ایرانی به عنوان مبنای جدید مذکرات در پایان ماه نوامبر ارائه کرده است.

طرف‌های حاضر در مذاکرات می‌گویند که در این متن، توافق‌هایی که در جریان شش دور نخست مذاکرات احیای برجام به دست آمده بود، به کلی نادیده گرفته شده است.

وزیر خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که هیچ چشم‌اندازی برای پیشرفت در این مذاکرات دیده نمی‌شود و فرصت برای حل مشکل، به سرعت در حال از دست رفتن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز گذشته گفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با همتایان اروپایی‌اش، مذاکراتی “سازنده” درباره برجام و شیوه برخورد با ایران داشته است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن که برای شرکت در نشست گروه هفت در لیورپول است، درباره برجام و شیوه ادامه مذاکرات با وزرای خارجه کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه گفت‌وگو کرده است.

در همین حال ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز گذشته گفت: “اگر طرف مقابل مصمم به لغو تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت.”

او همچنین در پاسخ به انتقادها از اینکه ایران در مذاکرات جدی نیست، ارائه متن جدید به مذاکره‌کنندگان را نشانه جدی بودن ایران در مذاکرات توصیف کرد.

مذاکرات احیای برجام از پنج‌شنبه (۹ دسامبر/ ۱۸ آذر) در وین از سرگرفته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا