اقتصادجامعهخبر

گوردون براون: خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان ممکن است باعث ایجاد نسل جدیدی از تروریسم علیه غرب شود

گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا گفته است که خروج بریتانیا و نیروهای بین‌المللی از افغانستان ممکن است خطر ایجاد نسل جدیدی از شورشیان تروریست و پرورش احساسات افراطی علیه غرب را در پی داشته باشد.

او در مقاله‌ای که در نشریه “تایمز رد باکس” منتشر شده وضعیت در افغانستان را “دلخراش” توصیف کرده و گفته غرب “با چشم بسته شاهد بزرگترین بحران بشری زمان ما” است.

آقای براون در این مقاله هشدار داده که افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است و از جامعه جهانی خواسته تا متعهد به “بزرگ‌ترین کمک بشردوستانه‌ای که تا به حال برای یک کشور توافق شده” باشند.

آقای براون که در حال حاضر نماینده ویژه سازمان ملل برای آموزش جهانی است، پیشنهاد کرده که فوراً باید یک نشست بین‌المللی برای گردآوری یک بسته کمکی چهار و نیم میلیارد دلاری برای افغانستان تشکیل شود.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا گفته است: “هیچ کشوری در زمان معاصر آنگونه که افغانستان دچار ‘فقر عمومی ‘ شده، با چنین وضعی دچار نیست.”

او افزوده که نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌‍‌اند، از جمله یک میلیون کودک که با خطر مرگ ناشی از گرسنگی روبرو هستند.

آقای براون همچنین به پیش‌بینی‌های سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده که گفته‌اند اقتصاد افغانستان در سال آینده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت، رقمی که او آن را “بی‌سابقه” خوانده است.

او همچنین هشدار داده که اثرات بحران افغانستان می‌تواند باعث “کوچ دسته‌جمعی” به کشورهای همسایه و اروپا شود.

کمک‌های کشورها به افغانستان

بسیاری از کشورها از زمان تسلط طالبان در ماه اوت/آگوست، کمک های مالی خود به افغانستان را به حالت تعلیق درآورده یا به طور قابل توجهی کاهش داده‌اند.

به دلیل تحریم بودن برخی مقام‌های طالبان، ذخایر ارزی افغانستان نیز از سوی آمریکا و برخی نهادهای بین‌المللی مسدود است و اقتصاد افغانستان در حال سقوط است.

در همین حال هفته گذشته “کمیته اضطراری آفات طبیعی” در بریتانیا از مردم این کشور خواست برای نجات مردم افغانستان در زمستان امسال کمک کنند. این درخواست برای تامین هزینه مواد غذایی، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی اضطراری اعلام شده است. این نهاد در حال حاضر در افغانستان سرگرم کمک‌رسانی است. این خیریه بریتانیایی مدیریت درخواست‌های جمعی ۱۵ نهاد خیریه کمک‌رسانی پیش‌رو در بریتانیا را برای مقابله با شدیدترین بحران‌های بشردوستانه برعهده دارد.

قطعنامه تسهیل کمک به افغانستان

از سوی دیگر اخیرا وزارت دارایی آمریکا پس از تصویب شدن پیشنهاد یک قطعنامه تسهیل کمک به افغانستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل مجوزی را صادر کرد که براساس آن دولت آمریکا و برخی سازمان‌های بین المللی اجازه داد و ستد مالی مشروط با طالبان و شبکه حقانی می‌دهد.

مجوزهای وزارت خزانه‌داری آمریکا راه را برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تحت کنترل طالبان باز می‌کند.

وزارت دارایی آمریکا این برنامه‌ها را مشمول این مجوزها اعلام کرده است: “پروژه‌های رفع نیازهای اساسی بشری، حمایت از حاکمیت قانون، مشارکت شهروندان، پاسخگویی و شفافیت دولت، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، دسترسی به اطلاعات و پروژه‌های جامعه مدنی، آموزش، پروژه‌های توسعه غیرتجاری که مستقیما به نفع مردم افغانستان باشد، و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی.”

وزارت دارایی تاکید کرده که “مجوزهای عمومی‌ ذکر شده در بالا اجازه انتقال مالی به طالبان یا شبکه حقانی را نمی‌دهند، مگر به منظور پرداخت مالیات، هزینه‌ها، یا عوارض واردات، خرید یا دریافت مجوزها یا خدمات عمومی‌ مرتبط با فعالیت‌های مشخص.”

این مجوزها دامنه تعاملات با دولت طالبان و شبکه حقانی را، که هنوز در فهرست‌های سیاه آمریکا و سازمان ملل قرار دارند، به امور بشردوستانه محدود می‌سازد و مهمترین تلاش آن جلوگیری از افزایش توان نظامی و رسمیت بخشیدن به دولت طالبان است.

در پی آن سازمان ملل اعلام کرد که برای جلوگیری از فروپاشی نظام مراقبت‌های بهداشتی افغانستان به این کشور ۴۵ میلیون دلار کمک اضطراری می‌کند.

طالبان از این تصمیم استقبال و ابراز امیدواری کرده که تحریم‌ها به‌زودی برداشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا