رفاه و تامین اجتماعی

نفس‌های جازموریان هم تنگ شد

خشکسالی های پی درپی، سدسازی های غیرکارشناسی ضمن به تنگ آمدن نفس خود تالاب، نفس مردمان ساکن این تالاب را هم به شماره انداخته است.

حسین قاسمی منش ، رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان دلگان گفت:  تالاب جازموریان با بارندگی های زمستان سال گذشته آبگیری شد که هم اکنون به دلیل عوامل انسانی و طبیعی از قبیل مسطح بودن سطح تالاب ، شدت گرما و وزش بادها و ایجاد سدها بند های متعدد ذخایر آبی آن به پایین ترین سطح رسیده است .

منوچهر بهزادی از فعالان محیط زیست در شهرستان دلگان نیز گفت: ایجاد سدها و بند های متعدد غیرکارشناسی بر روی هلیل‌رود (در استان کرمان) مجرای اصلی تغذیه کننده این تالاب و عدم تخصیص حقابه زیست محیطی آن ، به شدت اکوسیستم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده و باعث خشک شدن تالاب ، کوچ پرندگان ، تلف شدن ماهی ها و از بین رفتن مراتع و ایجاد ریزگرد شده است .

مراد بهزادی عضو شورای اسلامی روستای چاه کیچی گفت: این روزها فقط چند آبگیر کوچک در تالاب مانده و مردم در حال صید ماهیانی هستند که نفس های آخر را می کشند .

بهزادی افزود: عدم اختصاص حق آبه زیست محیطی تالاب موجب شده تالاب به بیابانی خشک مبدل شود که عمده نگرانی ما وجود خاک ریز دانه در کف تالاب است و با وجود گرمای هوا و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان باید منتظر میهمان ناخوانده ریزگردها باشیم .

تالاب فصلی جازموریان با ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع بین استان سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده که جز بزرگترین تالاب های آب شیرین و انبار علوفه طبیعی کشور به شمار می رود که وضعیت کشاورزی ، دامپروری و معیشت حاشیه نشینان تالاب از گذشته تاکنون متأثر از وضعیت آبگیری این تالاب بوده است .

پیش از این مسئولین کشوری بارها اذعان کرده اند: تالاب جازموریان به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار در کشور به شمار می رود که در وضعیت خشکی ۲۵ درصد از ریزگردهای داخل کشور را تولید می کند.

تالاب جازموریان در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز شهر دلگان و در ۵ کیلومتری روستای چاه کیچی واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا