فناوری

رگولاتوری اعلام کرد: تغییرات سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه در سال 1401 به سود کدام اپراتور بود؟

چهل و چهارمین فصلنامه‌ی آماری رگولاتوری منتشر شد و براساس گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که زمستان سال 1401 را مورد بررسی قرار داده است، مشخص شد ایرانسل و رایتل در کسب سهم بازار روندی افزایشی نسبت به زمستان 1400 داشته‌اند اما همراه اول روندی کاهشی داشته است.

به گزارش تریبون، براساس جدول مندرج در صفحه 22 در این گزارش، که آن را معاونت راهبردری و توسعه بازار دفتر برنامه ریزی، بودجه و کنترل برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همکاری دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات، اداره کل حفاظت از حقوق مصرف کننده، اداره کل صدور پروانه سرویسهای رادویی، اداره کل صدور پروانه خدمات پستی ارتباطی و فناوری اطلاعات و دفتر نظارت بر طیف تهیه کرده است، همراه اول با 78میلیون و 397 هزار و 360 مشترک تلفن همراه فعال، جلوتر از ایرانسل با 64 میلیون و 245هزار و 853 مشترک تلفن همراه فعال و رایتل با 5میلیون و 599هزار و 95 مشترک تلفن همراه فعال قرار دارد، که به عبارتی همراه اول 52.88%، ایرانسل 43.39 درصد و رایتل با 3.78 درصد از بازار مشترکان تلفن همراه کسب سهم کرده‌اند.

صفحه 22 آخرین گزارش منتشر شده رگولاتوری در بخش پیوست. این شاید برای نخستین بار باشد که ریز آمار مشترکان از بخش اصلی گزارش رگولاتوری به بخش پیوست رفته است.

این درحالی است که در صفحه 9 همین گزارش سهم بازار مشترکان پهن باند سیار به تفکیک همراه اول 53%، ایرانسل 43% و رایتل 4% رند شده است. و عنوان شده که از سهم بازار مشترکان پهن باند سیار به تفکیک تکنولوژی 9 درصد از تکنولوژی 3G و 91 درصد باقیمانده از 4G استفاده می‌کنند.

سهم بازار رند شده و سهم بازار به تفکیک استفاده از تکنولوژی‌ها در آخرین گزارش منتشر شده توسط رگولاتوری

این درحالی است که در گزارش شماره 40 رگولاتوری که بازه زمانی مشابه را در سال 1400 مورد ارزیابی قرار داده است، تعداد مشترکان همراه اول 74میلیون و 525هزار و 609 مشترک فعال، ایرانسل 60 میلیون و 370 هزار و 600 مشترک فعال و رایتل 5میلیون و 162 هزار و 670 نفر اعلام شده است. بنابراین در آخرین گزارش اعلام شده از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه، همراه اول کماکان بیشترین سهم بازار را با 53.21% سهم بازار دارد و ایرانسل 43.1% و رایتل 3.686 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

جدول نخست گزارش 40 رگولاتوری درباره وضعیت مشترکان تلفن همراه و سهم بازار هر یک از اپراتورها

اگرچه اینطور به نظر می‌آید که به دلیل حساسیت اپراتورها در اعلام رسمی سهم بازار، در گزارش 40 برخلاف آخرین گزارش منتشر شده، رگولاتوری از اعلام سهم بازار رسمی خود داری کرده است و حتی زیربار رند سازی اعداد هم نرفته، در خوش بینانه‌ترین حالت می‌توان اینطور در نظر داشت که تحلیل و محاسبه به عهده‌ی رسانه‌ها و مخاطبان گذاشته شده است..

مقایسه سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه ایران در این دوبازه‌ی مشابه نشان می‌دهد همراه اول با از دست دادن 0.326% مشترک  تنها اپراتوری است که مشترک از دست داده و ایرانسل با به دست آوردن 0.235% بیشترین میزان مشترک را به جمع مشترکان خود اضافه کرده است. رایتل نیز با 0.09%درصد توانسته برخی مشترکان تلفن همراه را به رایتلی شدن، راضی کند.

پیمان قره داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کنندگان رگولاتوری

خبر افزایش سهم بازار ایرانسل و رایتل نسبت به همراه اول در آغاز سال جدید در حالی است که شنبه 26 فروردین ماه سال جاری پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کنندگان رگولاتوری اعلام کرده بود «۴۹ هزار و ۳۱۱ شکایت در سال ۱۴۰۱ از حوزه خدمات تلفن همراه ثبت شده است که سهم همراه اول از شکایات ثبت شده در سال گذشته ۳۲ هزار و ۸۲۹ شکایت، سهم شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ۱۲ هزار و ۲۸۲ شکایت و سهم رایتل ۴ هزار و ۱۰۲ شکایت بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، همراه اول حدود ۱۰ درصد و رایتل حدود ۱۴ درصد افزایش و در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل حدود ۷ درصد کاهش داشته است». بنابراین اینطور می‌توان نتیجه گرفت هم‌راستایی کاهش درصد شکایت از ایرانسل و افزایشی شدن درصد شکایت‌ها از همراه اول می‌تواند رابطه‌ای معنا دار در جذب یا عدم اقبال مشترکان داشته باشد، همانطور که مشترکان همراه اول ترجیح داده‌اند این اپراتور را ترک کرده و به مشترکان ایرانسل یا رایتل، اضافه شوند. باید دید، آیا در سال 1402 نیز روند کاهشی سهم بازار همراه اول ادامه خواهد داشت یا تغییری در این مسیر ایجاد می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا