رفاه و تامین اجتماعی

معاونت زنان و «عدالت فراگیر»/ مروری بر کارنامه دولت سیزدهم در حوزه زنان

دو سال پیش و پس از آنکه انسیه خزعلی به سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری منصوب شد، دائما چند کلید واژه جدید در معاونت زنان و خانواده دولت سیزدهم عنوان و تکرار می‌شد و آن تمرکز دولت بر گسترش «عدالت فراگیر» و جلوگیری از دو آسیب «سیاست زدگی» و «نگاه تشریفاتی» به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بود.

خزعلی همان روزهای نخست وعده داده بود که معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به سمت «عدالت فراگیر» در زمینه زن و خانواده پیش خواهد رفت و در حوزه بین المللی نیز باید بتواند زن ایرانی را  به جهانیان شناساند.

پنج روز پس از اعلام خبر انتصاب وی به عنوان معاون امور زنان اعلام کرد «توانستیم در پنج مورد در جهت اشتغال، کمک به قرض الحسنه و عمران برای زنان روستایی جذب اعتبار کنیم که ان‌شاءلله این اعتبارات را با اولویت استان‌های محروم هزینه خواهیم کرد» که می‌توان گفت این خبر شروع خوبی برای اثبات اهتمام دولت سیزدهم به بحث  «عدالت فراگیر» در حوزه زنان و خانواده بود.

البته که نباید فراموش کرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نهادی سیاست گذار و نه اجرایی و تمام اقداماتش در حوزه سیاست گذاری با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به ثمر می‌نشیند.

توجه به معیشت و اشتغال زنان در گام اول

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم «توانمندسازی زنان سرپست خانوار»، «بیمه زنان سرپرست خانوار» و کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب برای این زنان را از اولویت‌های نخست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرده بود و در نخستین گام به مبحث اشتغال زنان پرداخت. سال ۱۴۰۰ نیز برای نخستین بار دولت سیزدهم از  طرح ملی کسب و کارهای پایدار خانواده محور رونمایی کرد، در این طرح زنان کارآفرین اشتغال زنان سرپرست خانوار را از صفر تا صد پشتیبانی می‌کنند تا زنان سرپرست خانوار به اشتغال پایدار برسند. طبق آخرین آمار از این طریق بیش از ۳۰۰۰ زن سرپرست خانوار به اشتغار پایدار رسیده‌اند.

همچنین طرح جامع زنان سرپرست خانوار نیز که طبق قانون برنامه ششم توسعه تدوین آن تکلیف معاونت امور زنان بوده است، در این دولت عملیاتی شد و در حال حاضر مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

معاون امور زنان و خانواده دولت سیزدهم «توانمندسازی زنان سرپست خانوار»، «بیمه زنان سرپرست خانوار» و کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب برای این زنان را از اولویت‌های نخست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرده بود.

در این میان بیمه زنان خانه‌دار نیز برای زنان روستایی دارای سه فرزند محقق شد و در حال حاضر مادران خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا