اقتصادبازار سرمایهفناوری

شبکه امن همراه ایرانسل (VPN Lite) چگونه فرآیند دورکاری را برای سازمان فناوری اطلاعات ایران تسهیل کرد؟

شیوع ویروس کرونا جنبه‌های گوناگون زندگی انسان را دست‌خوش تغییر کرده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، رواج دورکاری است. پیش از این دوره، دورکاری پدیده‌ای بود که به‌ندرت در سازمان‌ها دیده می‌شد، اما پس از شیوع کرونا تقریبا همه‌گیر شد.

دورکاری در کنار مزایای متعدد، چالش‌های بسیاری را نیز برای کسب‌و‌کارها به همراه داشته است. چرا که بحران کرونا برای سازمان‌ها بسیار غیرمنتظره بود و آن‌ها فرصت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مدیریت این شرایط را نداشتند.  

سازمان فناوری اطلاعات ایران هم از جمله سازمان‌هایی بود که با توجه به شرایط پیش آمده، به دورکاری روی آورد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران و چالش‌های دورکاری 

این سازمان که از سال 1370 تأسیس شده، از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود. راهبری شبکه ملی اطلاعات، صدور گواهی‌نامه امنیتی افتا، پیگیری مراکز داده و ارائه گواهی اصالت و تاییدیه فنی نرم‌افزارها از وظایف اصلی این سازمان است.

با شیوع کرونا و دورکار شدن کارمندان، سازمان با چالشی جدی مواجه شد؛ کارکنان برای  این‌که از منزل خود به سیستم‌های شرکت متصل شوند، باید از اینترنت سراسری استفاده می‌کردند. مشکل این‌جا بود که با کار کردن در بستر اینترنت سراسری، امکان تأمین امنیت اطلاعات به بهترین نحو ممکن نبود. همین چالش باعث شد سازمان فناوری اطلاعات ایران برای حفظ سطح امنیت سازمان خود به راهکار شبکه امن همراه ایرانسل (VPNLite) روی بیاورد. 

شبکه امن ایرانسل یک اَبرِ ارتباطی بر بستر شبکه دیتای اپراتور است که به کسب و کارها امکان می‌دهد تا شبکه‌ای اختصاصی و امن برای انتقال اطلاعات درون شرکت خود داشته باشند. شبکه‌ای مستقل از اينترنت که به واسطه اختصاصی بودن و داشتن امنیت بالا با خطر نشت اطلاعات و هک شدن روبرو نخواهد شد.

به کارگیری راهکار VPN Lite  در سازمان فناوری اطلاعات ایران

سرویس VPN Lite یکی از راهکارهای ارائه شده در سرویس شبکه امن همراه ایرانسل است. این سرویس، ابری ارتباطی بر بستر شبکه دیتای اپراتور است که برای انتقال اطلاعات درون شرکت، شبکه‌ای امن و اختصاصی در اختیار  کارکنان قرار می‌دهد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با خرید 200 سیم کارت سازمانی این سرویس را راه اندازی کرد. VPN Lite به کارمندان سازمان امکان داد که بدون نیاز به شبکه اینترنت سراسری به داشبوردها و اطلاعات سازمانی خود دسترسی داشته باشند. در نتیجه چالش‌های اتصال به اینترنت، با استفاده از این سرویس از میان برداشته شد.

به گفته مدیران این شرکت: «در صورت نیاز و ادامه پیدا کردن شرایط قرنطینه، تعداد این سیم‌کارت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا ۹۹درصد از پرسنل می‌توانند دورکار باشند و از این سرویس و مزایای آن استفاده کنند.»

اما مزایای VPN Lite  برای سازمان به این مورد محدود نیست. از دیگر مزایای این سرویس برای سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دسترسی به  شبکه امن همراه در همه نقاط جغرافیایی تحت پوشش شبکه ایرانسل
  • بالا رفتن سرعت  و بازدهی کارها
  • کاهش هزینه‌ها به علت عدم نیاز به پرداخت هزینه جداگانه برای اینترنت

مدیران این شرکت با توجه به امنیت و مقرون به صرفه بودن این سرویس و رضایت حداکثری از آن، معتقدند: «سازمان‌هایی که حفظ امنیت اطلاعات درون‌سازمانی برای‌شان مهم است و همچنین سازمان‌های بزرگ با شعب و دفاتر متعدد، می‌توانند از آن بهره ببرند و امنیت اطلاعات خود را ارتقا بخشند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا