اقتصادجامعه

آیا امکان ابتلای همزمان به دو گونه ویروس کووید ۱۹ وجود دارد؟

محققان بلژیکی پس از شناسایی زنی که بر اثر ابتلای همزمان به دو نوع ویروس کووید ۱۹ به نام‌های آلفا و بتا جان خود را از دست داد، دریافتند احتمال ابتلای همزمان به دو گونه مختلف ویروس کرونا وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از هلث، این شخص که واکسینه نشده و فاقد هرگونه علایم کووید بود، ظرف پنج روز دچار اختلالات تنفسی شد و در نهایت جان خود را از دست داد. پس از آزمایش نمونه‌های تنفسی این زن مشخص شد به طور همزمان به گونه انگلیسی ویروس کرونا که با عنوان گونه آلفا شناخته می‌شود و گونه آفریقای جنوبی ویروس که با عنوان بتا شناخته می‌شود، آلوده بوده است.

پیش از این نیز مواردی از ابتلای همزمان به دو گونه ویروس مشاهده شده است. برای مثال در ابتدای سال جاری میلادی نیز متخصصان برزیلی دو بیمار را شناسایی کردند که ظاهرا به طور همزمان به دو گونه ویروس آلوده بودند. اما بیمار بلژیکی تنها موردی است که توسط متخصصان مستندسازی شده است.

به گفته محققان با وجود این که هنوز نحوه آلوده شدن افراد به دو گونه از ویروس مشخص نشده است، این وضعیت موجب تشدید علایم بیماری و مرگ می‌شود.

به اعتقاد محققان با توجه به جهش‌های ژنتیکی و ظهور گونه‌های جدید ویروس، تنها راه جلوگیری از وقوع این وضعیت، واکسیناسیون است.

گزارش کامل این تحقیقات در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی در سال ۲۰۲۱، ارائه شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا