ایرانخودرو و سایپا با قیمتگذاری دستوری، محصولات خود را به قیمتهای قبلی بازگرداندند
در پی خواسته وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) ایران، دو خودروساز بزرگ سایپا و ایران خودرو افزایش قیمتها را منتفی کرده و قیمت محصولات خود را به قبل از طرح افزایش قیمتها بازگرداندهاند.
این دوخودروساز در اطلاعیههای جداگانهای بازگشت قیمتها را اعلام کردهاند.
ایران خودرو و سایپا هفته قبل در سامانه اطلاع رسانی ناشران بورس- کدال- اعلام کرده بودند محصولاتشان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
ایران خودرو گفته مبالغ مازادی که توسط مشتریان پرداخت شده به حساب آنها برگردانده خواهد شد.
سایپا هم در اطلاعیه خود تائید کرده اجرای طرح افزایش قیمتها متوقف شده “و هیچگونه افزایشی اعمال نخواهد شد.”
دو روز پیش وزارت صمت با استناد به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبهای نداشته از خودروسازان خواسته بود تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شده بودند را به قیمتهای سابق برگردانند.
دستور لغو افزایش قیمت خودروهای داخلی را ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران صادر کرده است.
اتفاقات اخیر در حالیست که ایرانخودرو ، روز چهارشنبه (۱۹ آبان) فروش فوقالعاده محصولات خود با قیمتهای جدید را شروع کرده بود.
اعلام افزایش قیمتی که حالا منتفی شده همزمان با اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمتگذاری شورای رقابت برای محصولات این خودروسازان بود و فقط دو روز پایدار بود؛ قیمتهای جدید نیمه دوم سال ۱۴۰۰ را در بر میگرفت.
همزمان بررسی قیمت گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.
در پی لغو طرح افزایش قیمت خودرو، شاخص کلی بورس تهران هم امروز شاهد افت ۱۷ هزار واحدی بود که بعضی فعالان بازار سرمایه علت آن را به لغو طرح افزایش قیمت خودرو نسبت میدهند که به جو بیاعتمادی سهامداران در بازار دامن زد و صف های فروش را طولانیتر کرد.
بازار خودرو در ایران طی سالهای اخیر جهش شدید قیمتی را تجربه کرده است که به غیر از تورم عمومی عوامل مختلفی در آن دخیل بوده است؛ در این بازار هم مشتری و هم تولید کننده گله مندند.
افزایش قیمت ارز، مشکلات مرتبط با تحریم از جمله بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سخت شدن مبادلات بانکی با خارج طی سالهای اخیر از عواملی بودهاند که قیمت تمام شده خودرو را بالا برده و این گرانی به مصرفکننده منتقل شده است.
به اینها باید مشکل تامین ارز خودروسازان در سامانه نیما را هم اضافه کرد آن هم در شرایطی که درآمدهای ارزی دولت ایران به دلیل تحریمها کاهش یافته است.
افت ارزش پول ملی ایران هم به افزایش تقاضای خودرو دامن زد و بعضی شهروندان ایرانی سرمایههای خود را روانه این بازار کردهاند.
خودروسازان ایرانی هم اکنون با زیان انباشتهای روبرو هستند؛ که بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیر عامل ایرانخودرو بدهی این خودروساز به قطعهسازان را حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است؛ شرکت سایپا میگوید به قطعهسازان حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.
با آغاز تحریمهای آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خودروسازان خارجی از ایران رفتند و همزمان افزایش مستمر نرخ ارز باعث جهش قیمت خودروهای خارجی و همچنین داخلی در ایران شد و تولید خودرو در داخل هم کاهش یافت.
انتظار کاهش قیمتها در بازار خودرو در حالیست که بعضی منتقدان اجرای این طرح را دارای محرکهای کافی برای افزایش عرضه خودروهای خارجی و در نتیجه پائین آمدن قیمتها در بازار نمیبینند.