جامعهخبر

۳۰ درصد مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند

یک غربالگری تازه در رابطه با اختلالات روانی نتایجی داشته که می‌بایست مسئولان را به فکر چاره بیاندازد.  ۲۳.۴ درصد بالغان در ایران دچار اختلال روانی هستند، ۲۷.۶ درصد آنان را زنان و ۱۹.۴ درصدشان را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیر مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک اظهار داشت، طبق آخرین غربالگری ملی در ایران، ۳۰ درصد از شهروندان ایرانی دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند که یکی از بالاترین آمارها در جهان به شمار می‌رود. 
حمیدرضا مهاجرانی به خبرگزاری ایسنا گفت، ۲۳.۴ درصد بالغان در ایران دچار یک اختلال روانی هستند که ۲۷.۶ درصد آنان را زنان و ۱۹.۴ درصدشان را مردان تشکیل می‌دهند
به گفته مهاجرانی این آمار همچنین بیانگر آن هستند که کودکان نسل جدید نیز بیش از نسل پیشین دچار اختلالات روانی می‌شوند.

دو سال پیش نیز آمار مشابهی از جانب وزارت بهداشت منتشر شد و بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان به دلایل آن پرداختند. برخی این پدیده را بیش از هر چیز ناشی از اوضاع نابسمان اقتصادی ارزیابی کردند و برخی نیز آن را به اوضاع اجتماعی و سیاسی ارجاع دادند. 

سرکوب حکومتی 

دکتر نورایمان قهاری، روانشناس، یکی از کارشناسانی بود که “سرکوب وسیع و سازمان‌داده شده دولت” را عامل اصلی اختلالات روانی در ایران دانست. 
او در بخشی از سخنرانی‌اش با عنوان “روانشناسی سرکوب و اهمیت بررسی نقش قهرمان در جامعه تحت سلطه” که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد، گفت: «عجز و ناتوانی، عدم اعتماد به نفس، بی‌اعتمادی نسبت به دیگران و عدم دستیابی به درک مثبت از خود و توانایی‌های خود برخی از تاثیرات درونی شده سرکوب هستند. این تاثیرات در چگونگی رشد روابط اجتماعی و دستیابی به راه‌حل‌های مشترک اختلال ایجاد می‌کنند.»
به  اعتقاد این متخصص درمان آسیب‌دیدگی‌های روانی-اجتماعی، ” تداوم و استمرار وحشت و سکوت که دولت در جامعه حکمفرما می‌کند”، انزواگرایی را در مرم شدت می‌بخشد و آنها را وارد “یک چرخه مکرر ناامیدی” می‌کند. 
او در ادامه افزود:‌ «حاصل این سرکوب روزانه و مکرر این است که مردم در نهایت فقط به بقای شخصی خودشان فکر می‌کنند و کسی که فقط به بقای شخصی خودش می‌اندیشد  و دارد برای آن دست و پا می‌زند کمتر به فکر نجات دیگری می‌افتد. و این یکی از اهداف سرکوب فعال از طرف دولت‌هاست.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا