فناورینقد و تحلیل

واکاوی یک خبر از همراه اول / منظور اخوان بهابادی از «خام فروشی» و «نظام تعرفه» چیست؟

اولین روز آذرماه، خبری با عنوان «مدیرعامل همراه اول: دوران خام فروشی اپراتورها به سر رسیده است» توسط همراه اول منتشر شد که نکات مهمی در خود داشت. نکاتی نظیر توجه «سیاست گذاری تعرفه‌ای» و «توسعه سرویس‌های دیجیتال»، که تمرکز بیشتر اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول روی آنها بود.

این سخنان که در «آیین رونمایی از فاز جدید توسعه شبکه همراه اول با عنوان «+8» و در حضور مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، مسعود گرشاسبی مدیرعامل شرکت نقش اول کیفیت و جمعی از مدیران و معاونان این شرکت ها و مخابرات های استانی در هتل هما» به زبان آمده است بیش از پیش و به صراحت رویکرد مدیرعامل همراه اول، قدیمی‌ترین اپراتور تلفن همراه را نشان می‌دهد.

بهابادی گفته است «با این نظام تعرفه‌ای حال حاضر، در حال نابودسازی صنعت ارتباطات هستید.» او در حالی این سخنان را به زبان آورده است که سال‌هاست عمده‌ درآمدی این اپراتور از مکالمات تلفنی تأمین می‌شود و این اپراتور  براساس گزارشات رگولاتوری در ارائه پایین‌ترین نسل تکنولوژی (2G) بیشتر از سایر رقبایش توسعه پیدا کرده، که این مهم در سالیان گذشته و در دوره‌های مدیریتی قدیم‌تر همراه اول اتفاق افتاده است.

پیش از این هم مدیرعامل این اپراتور صحبت از گرانی تعرفه‌ها کرده بود، اما هیچگاه مسئولان، اعم از وزارت ارتباطات، رگولاتوری و دیگر نهادهای مسئول را خطاب قرار نداده بود. این درحالی است که به نظر می‌آمد، با توجه به حضور وزیر ارتباطات و روابط گذشته آنان، در این اپراتور طی هفته‌های گذشته، مذاکرات پنهانی در این خصوص نیز صورت گرفته باشد.

از خاطر نباید برد که از دیدار وزیر ارتباطات، دکتر عیسی زارع پور از همراه اول تنها خبری کوتاه منتشر شد و بیشتر ذهن‌ها سمت فوتبال دستی بازی کردن مدیرعامل همراه اول و وزیر ارتباطات رفت؛ که در آن بازی مدیرعامل همراه اول برنده‌ بازی شد!

در بخش دیگری از صحبت‌های اخوان بهابادی، در مراسم آیین رونمایی از فاز جدید توسعه شبکه همراه اول با عنوان «+8»، به توسعه سرویس‌ها و خدمات دیجیتال اشاره شد. توسعه‌ای که از آن در متن خبر ارائه شده اطلاعات چندانی داده نشده است و درباره آن دو احتمال محتمل‌تر است، یکی ارائه ایده‌هایی خام یا به نتیجه نرسیده و ایجاد فضایی برای آنکه اپراتور بگوید از قافله عقب نیست، یا اشاره به دیدارهای گذشته این اپراتور با نمایندگان مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و … دارد. نهادهایی که عمدتاً در جامعه نهادهایی پیگیر و طرفدار طرح پر بحث صیانت هستند. همراه اول نیز در این راستا، فعالیت‌های گوناگونی داشته است نظیر ارائه جستجوگر «ذره بین».

مدیرعامل همراه اول، پیش از این نیز درباره «خام فروشی اپراتور» صحبت کرده است، اما هنوز مشخص نیست که منظور او از این موضوع چیست. آیا در بلند مدت قرار است مدیرعامل همراه اول اطلاعات مشترکان را درست مثل زمانی که زالوهای VAS  (Value Added Service) اطلاعات مردم را در دست داشتند و ستاره مربع‌ها جولان می‌دادند در بسته‌های تازه به فروش برساند و در قالب Big Data، در اختیار کسب و کارهای دیگر بگذارد؟ هنوز این موضوع شفاف نشده است اما براساس سابقه این اپراتور، هیچ چیز بعید نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا