جامعهرفاه و تامین اجتماعی

سویه جدید کرونا؛ رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی خواستار لغو فوری تحریم مسافرتی این کشور شد

سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی در اعتراضی شدیدالحن به ممنوعیت مسافرتی وضع شده علیه این کشور به علت سویه جدید ویروس کرونا – اومیکرون – از آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواسته که این ممنوعیت را فورا لغو کنند.

آقای رامافوزا این سخنان را روز یکشنبه، ۲۸ نوامبر، عنوان کرد و گفت از این تصمیم غرب «عمیقا متاسف و ناراضی» است و گفته این اقدام را بسیار «تبعیض‌آمیز» می‌داند چرا که به گفته او مبنای علمی مستحکمی برای موثر بودن ممنوعیت سفر در جلوگیری از شیوع ویروس‌ها یافت وجود ندارد.

سویه جدید ویروس کرونا که اومیکرون نام‌گذاری شده «سویه نگران‌کننده» خوانده شده و نتایج بررسی‌های اولیه آن را دارای قابلیت بالابردن خطر ابتلای دوباره به کرونا معرفی کرده است.

این سویه که طی ماه نوامبر جاری نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و چهارشنبه گذشته به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد، مسبب اصلی عمده عفونت‌های کووید در پرجمعیت‌ترین استان آفریقای‌جنوبی، خائوتنگ، معفی شده است.

سازمان جهانی بهداشت بارها در مخالفت با اعمال محدودیت‌های مرزی و سفرهای بین‌المللی موضع گرفته است و به کشورها توصیه کرده که رویکرد مبتنی بر «ارزیابی علمی آسیب‌پذیری» را پیش بگیرند.

با این حال، ظرف چند روز گذشته ممنوعیت‌های مسافرتی متعددی علیه آفریقای جنوبی و کشورهای مجاور آن اعمال شده است.

در واکنش به همین اقدامات سیریل رامفوزا روز یکشنبه در سخنان خود گفت که «هیچ مبنای علمی برای موثر بودن ممنوعیت مسافرتی» پیدا نشده و به همین علت او کشورش را قربانی یک تبعیض ناعادلانه می‌داند.

او همچنین هشدار داد که منع سفر مانع از شیوع این سویه جدید نخواهد شد و تنها ثمر آن «ضربه زدن به اقتصاد کشورهای متاثر از این رویداد خواهد شد و در نتیجه توان این کشورها برای مقابله با همه‌گیری کرونا و فایق آمدن بر مصایب آن را کاهش می‌دهد».

در تحولات دیگر مربوط به سویه اومیکرون:

  • سویه اومیکرون تا روز یکشنبه در چندین کشور از جمله بریتانیا، آلمان، استرالیا و اسرائیل ردیابی شده است.
  • در هلند هم سویه اومیکرون در ۱۳ مسافری که از آفریقای جنوبی وارد آمستردام شده بودند شناسایی شد.
  • اسرائیل از نیمه شب یکشنبه جلوی ورود همه مسافران خارجی را به مدت ۱۴ روز خواهد گرفت و مرزهای هوایی خود را به روی مسافران بین‌المللی می‌بندد.
  • بریتانیا هم دولت خواستار جلسه اضطراری اعضای گروه ۷ شده است.
  • در ایران، وزیر بهداشت این کشور می‌گوید تا امروز (یکشنبه) ویروس جهش یافته و جدید کرونا در ایران گزارش نشده اما به گفته حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، “علیرغم تمام اقدامات، امکان درگیری ایران هم زیاد است و رعایت جدی پروتکل‌ ها ضرورت دارد.”
  • و در تحولی دیگر نتایج اولیه نشان می‌دهد که در سوئیس مردم طی یک همه‌پرسی از مقررات در نظر گرفته شده از سوی دولت برای کنترل کرونا حمایت کرده‌اند. این در حالی است که اعتراضات علیه محدودیت‌های کرونا چند هفته‌ای است که در اروپا شدت گرفته است.

در حالی که هنوز پژوهشگران در حال بررسی سویه جدید هستند که جهش‌های متعدد کرده اما این نگرانی هست که اومیکرون هم قابلیت بیشتری برای فرار از سیستم ایمنی داشته هم برای گریز از تاثیر واکسن.

دکتر آنجلیک کُتزی پزشکی که در آفریقای جنوبی این سویه جدید را شناسایی کرده می‌گوید تاکنون مبتلایان به کرونای اومیکرون “علائم بی‌اندازه خفیفی” داشته‌اند هر چند که تاکید کرد برای اینکه بفهمیم این سویه بخصوص برای افراد آسیب‌پذیر چقدر خطرناک است هنوز زود است.

شرکت‌های داروسازی مدرنا و بیوان‌تک/فایزر که واکسن کرونا با فناوری جدید ام‌آران‌ای تولید کرده‌اند گفته‌اند در عرض کمتر از دو ماه می‌توانند واکسن خود را برای سویه اومیکرون تنظیم و آن را به تولید انبوه برسانند.

پروفسور اندرو پولارد مشاور دولت بریتانیا که در طراحی واکسن استرازنکا نقش داشته هم گفته است اکنون دانشمندان کاملا بر کار مسلط شده‌اند و حتی اگر اومیکرون واکسن‌گریز هم باشد به سرعت می‌توان واکسن مناسب را طراحی کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا