رفاه و تامین اجتماعی

کالا و خدمات؛ تل‌آویو ‘گران‌ترین’، تهران ‘بزرگترین جهش’ در رده‌بندی، دمشق ‘ارزانترین’

به گزارش نشریه اکونومیست، در سال گذشته تهران بزرگترین جهش را در هزینه کالا و خدمات در بین ۱۷۳ شهر دنیا داشت و تل‌آویو پایتخت اسرائیل به صدر جدول گرانترین شهرهای دنیا رسید.

نشریه اکونومیست هر سال دوبار ارزیابی خود را از هزینه زندگی (به دلار آمریکا) در شهرهای مختلف جهان منتشر می‌کند. در گزارش اخیر ۱۷۳ شهر بر اساس هزینه کالا و خدمات مقایسه شده‌اند. هزینه مسکن در این گزارش لحاظ نشده است اما قیمت ۲۰۰ کالا و ۴۰۰ نوع قیمت درنظر گرفته شده‌اند.

اکونومیست این گزارش را بر اساس بررسی داده‌های ماه‌های اوت و سپتامبر انجام داده و به این نتیجه رسیده که در مجموع، تورم در این شهرها بر اساس پول محلی ۳/۵ درصد افزایش یافته که بیشترین نرخ افزایش در پنج سال اخیر است.

علاوه بر این، بیشترین افزایش قیمت در حمل‌و‌نقل بوده چرا که قیمت یک لیتر بنزین در این ۱۷۳ شهر بطور متوسط ۲۱ درصد افزایش یافته است.

تل آویو
توضیح تصویر،تل آویو

گرانترین‌ها

پایتخت اسرائیل در رده‌بندی اکونومیست پارسال در رتبه پنجم بود اما اکنون جای پاریس را در صدر جدول گرفته است.

تورم فزاینده، اختلال در زنجیره تامین کالا و افزایش ارزش شِکِل، پول ملی، در مقابل دلار از دلایل این گرانی عنوان شده‌اند.

در این گزارش آمده در تل‌آویو قیمت کالاها افزایش قابل‌توجه داشته بخصوص قیمت میوه و تره‌بار ده درصد افزایش یافته است. از نظر قیمت الکل و حمل‌ونقل، تل‌آویو دومین، از نظر محصولات بهداشت فردی پنجمین و از نظر تفریح ششمین شهر گران دنیاست.

پس از تل آویو، پاریس، سنگاپور، زوریخ، هنگ کنگ و نیویورک در رده‌های بعدی هستند.

تهران بیشترین جهش

اما شهری که بیشترین جهش هزینه را داشته تهران است. پایتخت ایران که در گزارش پارسال هم بیشترین جهش را داشت، از ۱۰۶ به ۷۹، امسال با پنجاه پله صعود به جای ۲۹ رسید که نشانه تاثیر “تحریم‌ها” در “تداوم کمبود کالا و افزایش قیمت واردات” است:

“بنا به محاسبه ما، قیمت کالا و خدمات از نوامبر ۲۰۲۰ (یک سال پیش) به پول ملی ۴۲ درصد افزایش یافته که مشابه نرخ تورم رسمی اعلام شده برای کالاهای مصرفی یعنی ۴۴ درصد است.”

“این افزایش قیمت با اینکه خیره‌کننده است اما در قیاس با ابرتورم کاراکاس پایتخت ونزوئلا هیچ است” که افزایش قیمت در سال گذشته به رقم “شگفت‌انگیز ۱۷۶۶ درصد” رسید، با این وجود “کاراکاس همچنان شهر ارزانی برای زندگی است با رتبه ۱۲۵.”

دمشق
توضیح تصویر،دمشق ارزانترین شهر دنیا

ارزان‌ترین‌ها

دمشق پایتخت کشور جنگ‌زده سوریه جای خود بعنوان ارزانترین شهر دنیا را حفظ کرده است. بعد از دمشق دیگر شهرهای ارزان دنیا در این فهرست عبارتند از طرابلس پایتخت لیبی، تاشکند پایتخت ازبکستان، تونس پایتخت تونس و آلماتی بزرگترین شهر ازبکستان.

هزینه زندگی در برخی شهرها در ۱۲ ماه گذشته کاهش داشته است که در میان آنها دوبی یکی از بیشترین افت‌ها را داشته و از رتبه ۸۲ به ۷۴ تنزل پیدا کرده است.

تاثیر کرونا

در گزارش اکونومیست به تاثیر کرونا بر رده‌بندی شهرها اشاره شده است:

“با اینکه اقتصاد بیشتر کشورها اکنون رو به بهبود می‌رود و جمعیت زیادی واکسن زده‌اند، کرونا همچنان در شهرهای بزرگ دنیا گه‌گاه شیوع پیدا می‌کند و باعث اعمال مجدد محدودیت‌های اجتماعی می‌شود.”

” این در بسیاری شهرها تامین مواد غذایی را مختل کرده و باعث کمبود و گرانی شده است.”

“بالا و پایین رفتن نامنظم تقاضا بر عادت‌های خرید تاثیر گذاشته، نگرانی از سرمایه‌گذاری بر پول‌های ملی اثر گذاشته و این‌ها خود باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شده‌اند.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا