بازار سرمایهجامعهرفاه و تامین اجتماعی

ایران بر پیشنهادهای رد شده‌اش برای احیای توافق برجام اصرار کرد

یک روز پس از رد طرح هیات مذاکره کننده جدید ایران از سوی آلمان برای احیای توافق اتمی برجام، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد اتمی این کشور بر طرح پیشنهادی خود اصرار کرده است.

آقای باقری کنی پس از سفر به مسکو و دیدار با سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: “پیشنهادهای ایران می‌تواند روند مذاکرات وین را به پیش ببرد”.

مذاکره کننده ارشد اتمی ایران گفته “دو پیشنویس پیشنهادی ارائه شده توسط ایران در واقع سند جدیدی نبود بلکه در شش دور گفت و گو هایی که در وین انجام گرفته بود طرفین به چند متن رسیدند که ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاه ها یا جاهایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی هایی وجودداشت، نواقص را جبران و جاهایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم”.

آلمان که یکی از کشورهای عضو برجام است این پیشنهاد را غیرقابل قبول خوانده و هشدار داده که فرصت برای نجات توافق هسته‌ای رو به پایان است.

ادامه مذاکرات از روز پنجشنبه

به گفته علی باقری کنی دور هشتم مذاکرات وین از دور روز دیگر (پنجشنبه) از سر گرفته می‌شود. وی بدون اشاره به رد پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران در دور قبلی مذاکرات گفته ” این دو متن پیشنهادی بر اساس انتظارات بدون مبنا نبود بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق هم ما و هم کشورهای ۱+۴ ارائه شد”.

این دو پیشنهاد یکی درباره رفع تحریم های آمریکا و دیگری درباره محدودیت برنامه اتمی ایران بوده اما هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است. ایران صرفا گفته است که رفع همه تحریم هایی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ برقرار شده می تواند به احیای برجام کمک کند.

آقای باقری کنی در زمان ارائه این پیشنهادات به گروه ۱+۴ گفته بود که طرف های ایران “نمی توانند این طرح ها را رد کنند”.

این کشورها شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هستند که پیام های ایران و آمریکا را میان این دو کشور منتقل می کنند.

برخی از تحریم های آمریکا مربوط به مسائل حقوق بشری است از جمله تحریم آیت الله خامنه ای، دفتر رهبری و منصوبان وی و تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحریم های غیر اتمی آمریکا است که ایالات متحده گفته حاضر به رفع آن نیست.

علی باقری کنی
توضیح تصویر،علی باقری کنی (نفر وسط) به دیدار همتای روسی خود رفته است

مذاکره کنندگان آمریکایی گفته اند که حاضرند همه تحریم هایی که “مانع اجرای برجام می شود” را رفع کنند اما سایر تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که اگرچه دولت جو بایدن مایل به رفع تحریم‌های هسته‌ای دولت قبلی جهت بازگرداندن ایران به توافق اتمی است، اما لغو سایر تحریم‌ها به احتمال زیاد با مخالفت‌های جدی حتی از سوی اعضای حزب خود او مواجه خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم امروز در مقاله ای در یک روزنامه روسی به صراحت گفته “بدون لغو تمام تحریم‌های ترامپ راهی برای احیای برجام وجود ندارد”.

در دولت حسن روحانی ایران و آمریکا به طور غیرمسقیم شش دور مذاکره در وین برای احیای توافق برجام انجام دادند اما پس از پیروزی ابراهیم رئیسی این مذاکرات به مدت ۵ ماه متوقف شد. آقای روحانی انتقاد کرده بود که “نگذاشتند” در دوره او رفع تحریم ها صورت بگیرد.

هدف از احیای توافق برجام رفع تحریم های آمریکا در ازاری محدود شدن برنامه اتمی ایران است.

همزمان با کاهش امیدواری ها به حصول توافق میان ایران آمریکا قیمت ارزها خارجی در بازار غیررسمی ارز تهران افرایش یافته و به بالاتر از ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت نفت خام هم در بازارهای جهانی بالا رفته است.

ایران پیش تحریم های اتمی دومین صادر کننده در میان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا