بازار سرمایهرفاه و تامین اجتماعی

یک ماه پس از لغو دستوری؛ ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را افزایش دادند

یک ماه پس ازتوقف دستوری طرح افزایش قیمت خودرو در ایران توسط ابراهیم رئیسی، دو خودروساز بزرگ ایرانی-ایران خودرو و سایپا نرخ جدید محصولات خود ار اعلام کرده‌اند که در این فهرست قیمت‌ها افزایش یافته است.این دو خوردوساز قیمت‌های جدید را بر اساس “تورم بخشی ۱۸ درصد” اعلام کرده‌اند.بر اساس تصویر نامه‌ای که رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، این افزایش قیمت مشهود است؛ به عنوان مثال پژو ۲۰۶ با افزایش نزدیک به ۲۰ میلیون تومان به بیش از ۱۳۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسیده است.در گروه محصولات ساپیا هم بعنوان مثال تیبا با بیش از ۱۵ میلیون تومان افزایش به ۱۰۲ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسیده است.حدود یک ماه پیش و با پایان یافتن دوره شش ماهه آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای خودروهای داخلی، ایران خودرو و سایپا نرخهای جدید خود را اعلام کردند و با نرخهای جدید اقدام به فروش محصولات خود کردند اما دو روز بعد از اجرایی شدن این طرح، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران آن را متوقف کرد و قیمتها را به قبل از اجرای طرح برگرداند.ایران خودرو و سایپا قرار بود قیمت محصولاتشان را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند و این قیمتها نیمه دوم امسال را در بر می‌گرفت.وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) ایران در توجیه منتفی کردن طرح افزایش قیمت خودرو گفته بودستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است؛ این تصمیم بازار خودروی ایران را در یک بلاتکلیفی بزرگ قرار داد و به سردرگمی قیمتها دامن زد.

دولت ایران طی سالهای اخیر در تلاش بوده که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد را کاهش دهد تا سرمایه‌گذاری در این بازار را از جذابیت بیاندازد.بازار خودرو در ایران طی سالهای اخیر شاهد جهش شدید قیمت بوده که به غیر از تورم عمومی عوامل مختلفی در آن دخیل بوده است.افزایش قیمت ارز، مشکلات مرتبط با تحریم از جمله بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سخت شدن مبادلات بانکی با خارج طی سال‌های اخیر از عواملی بوده‌اند که قیمت تمام شده خودرو را بالا برده و این گرانی به مصرف‌کننده منتقل شده است.به اینها باید مشکل تامین ارز خودروسازان در سامانه نیما را هم اضافه کرد آن هم در شرایطی که درآمدهای ارزی دولت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته است.با تلاطم قیمت ارز و سکه در سالهای اخیر و بازگشت نگاه سرمایه‌گذاری به جای کالای مصرفی در بازار خودرو، تقاضا برای ثبت نام خودرو از نمایندگی‌ها افزایش یافت و خودروسازان هم بدون بررسی ظرفیت موجود تولید یا عامدانه (برای جبران ضررهای انباشته) اقدام به فروش کردند که عده زیادی از ثبت نام کنندگان را ماه‌ها در نوبت تحویل نگه داشتخودروسازان ایرانی هم اکنون با زیان انباشته‌ای روبرو هستند؛ که بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.مدیر عامل ایران‌خودرو بدهی این خودروساز به قطعه‌سازان را حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است؛ شرکت سایپا می‌گوید به قطعه‌سازان حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.با آغاز تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خودروسازان خارجی از ایران رفتند و همزمان افزایش مستمر نرخ ارز باعث جهش قیمت خودروهای خارجی و همچنین داخلی در ایران شد و تولید خودرو‌ در داخل هم کاهش یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا