رفاه و تامین اجتماعی

واردات واکسن کرونا به ایران ‘ممنوع’ شده است

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی ایران تایید کرد واردات واکسن کرونا “ممنوع” شده است. این نخستین بار است چنین ممنوعیتی در دولت ابراهیم رئیسی اعلام می‌شود که یکی از مهمترین دستاورد صد روز اول دولت خود را تسریع واردات واکسن و واکسیناسیون دانسته بود.

آقای دارابی گفت: “در حال حاضر ما هیچگونه وارداتی از خارج کشور نداریم و متکی به تولیدات داخلی هستیم که کفاف نیازهای ما از جمله دوز سوم را خواهد داد.”

او در پاسخ گزارشگر خبرگزاری صدا و سیما تایید کرد واردات واکسن کرونا “ممنوع” شده است.

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت ایران هم گفت تولید داخلی واکسن کرونا “کافی” است بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اقتصادی فعلی واردات واکسن کرونا را ممنوع کرده است.

وزارت بهداشت ایران آمار واکسیناسیون به تفکیک واکسن را در دو ماه گذشته منتشر نکرده و فقط آمار کلی را اعلام کرده که از حدود ۶۷ میلیون و هشتصد هزار جمعیت بالای ۱۲ سال، ۷۱ درصد دو نوبت واکسن کرونا زده‌اند.

بنابر آخرین آمار تفکیک‌شده وزارت بهداشت و همچنین تجربه شهروندانی که در ایران واکسن کرونا زده‌اند بیشتر جمعیت با فاصله‌ای بعید با واکسن سینوفارم چین و بعد واکسن بریتانیایی-سوئدی استرازنکا واکسینه شده‌اند و واکسن تولید داخل (واکسن برکت و پاستوکووک) در خوش‌بینانه‌ترین حالت باز هم کمتر از بیست درصد کل واکسن‌ها خواهد بود.

واکسیناسیون کرونا با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی سرعت بیشتری گرفت. در موج پنجم کرونا در تابستان که آمار رسمی مرگ به نزدیک روزی ششصد نفر رسید، رهبر ایران خواستار آن شده بود که واکسن کرونا “چه از راه واردات چه با تولید داخلی” به “هر شکل ممکن” تأمین شود.

ابراهیم رئیسی در صدمین روز شروع به کار دولت خود به صدا و سیمای ایران گفت برای واردات واکسن “شخصاً با برخی کشورها تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم” و “تامین ارز” را هم به عهده معاونش محمد مخبر بوده‌ است.

واکسن

تاکید و تبلیفات فراوان درباره واکسن کرونای ساخت داخل از زمان همه‌گیری این بیماری تاکنون ادامه داشته است. گفته شد ایران “هشت” واکسن کرونا در دست ساخت دارد.

سردمدار این واکسن‌ها واکسن برکت بود تولید بنیاد برکت، زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام که رئیسش محمد مخبر بود که اکنون معاون اول ابراهیم رئیسی است.

گفته‌های آقای مخبر درباره واکسن برکت که تعدادشان کم هم نبود در همان زمان هم خبرساز ‌شدند اما وعده‌های او برای رسیدن تولید به “۱۰”، “۱۲” و “۱۵ میلیون” دوز تا مرداد ماه محقق نشدند و درباره وقفه در تولید آن در خرداد و تیر، اظهارات ضد و نقیضی شد.

واکسن‌های کرونای ایران هیچ‌کدام از نتایج آزمایش‌ها و کارآزمایی‌ها منتشر نکرده‌اند. در مورد واکسن برکت که به آن لقب “اولین واکسن کرونای تولید ایران” داده‌اند اطلاعاتی منتشر نشده جز یک پیش‌مقاله داوری‌نشده که در هیچ نشریه علمی منتشر نشده و همان هم فاقد کیفیت لازم است.

دیگر واکسن‌های تولید داخل ایران هم همین وضعیت را دارند و هیچ مطالعه‌ای درباره آنها منتشر نشده است.

ساخت واکسن فخرا تولید وزارت دفاع ایران به دلیل نبود استقبال متوقف شده و واکسن نورای سپاه پاسداران هنوز به مرحله سوم کارآزمایی بالینی نرسیده است و “با توجه به گسترش واکسیناسیون، داوطلبی برای انجام مطالعه ندارد.”

در مورد واکسن‌های رازی و سیناژن هم اطلاعات چندانی در دست نیست.

برای واکسن پاستوکووک که همان واکسن سوبرانای-۲ کوباست و انستیتو پاستور ایران می‌گوید مشترکا آن را تولید می‌کند هم هیچ مطلب علمی منتشر نشده است.

اما موسسه فینلای که طراح و سازنده سوبرانای-۲ است برخی نتایج از جمله گوشه‌هایی از داده‌های مرحله سوم کارآزمایی بالینی را منتشر کرده که نشان می‌دهند این واکسن پس از دو نوبت و یک یادآور، بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا