تایج نظرسنجی ایسپا نشان میدهد، ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایرانی از پیام رسان واتساپ استفاده میکنند.
نتایج نظرسنجی ایسپا نشان میدهد، ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از پیام رسان واتس اپ استفاده میکنند. اینستاگرام با ۵۳.۱ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۴۰.۴ درصد در رتبه سوم قرار دارد. این موضوع نشان میدهد سه پیام رسان و شبکه اجتماعی بینالمللی در صدر استفاده کاربران ایرانی قرار دارند؛ سه پلتفرمی که با طرح صیانت مجلس در معرض فیلترینگ قرار خواهند گرفت.
در گزارش ایسپا همچنین به استفاده کاربران از پیام رسانهای بومی نیز اشاره شده است. بر این اساس ۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از روبیکا و ۵.۱ درصد از سروش استفاده میکنند. رشد روبیکا رشد قابل توجهی به شمار میرود چرا که در آمار زمستان ایسپا اصلا خبری از این پلتفرم نبود و میزان استفاده از آن در بین کاربران چندان زیاد نبود. پیام رسانهای بله و ایتا و آی گپ در رتبه بعدی پیامرسانهای بومی قرار دارند و بر اساس این آمار به نظر میرسد پیام رسان گپ نیز کمترین کاربر را دارد.
شبکه اجتماعی توییتر نیز تنها سه درصد سهم در بین کاربران ایرانی دارد و کلاب هاوس که شبکه اجتماعی نسبتا تازه نفسی در این لیست به شمار میرود نیز به آمار ۱.۳ درصدی رسیده است.
آمار ایسپا در سالیان گذشته نیز نتایجی تقریبا مشابه داشت و همواره در آمارهای ارائه شده از سوی این مرکز پیامرسانهای خارجی با اختلافی زیاد بیشترین استفاده را در بین کاربران داشتند؛ حتی پیام رسانی مانند تلگرام که در همان سالی که فیلترینگ آن رخ داد کماکان رتبه اول را در بین کاربران داشت و البته هماکنون به نظر میرسد که واتساپ و اینستاگرام توانستند بیشتر از آن در بین کاربران ایرانی نفوذ پیدا کنند. یکی از دلایل بخت و اقبال بیشتر این دو پلتفرم احتمالا به عدم فیلتر بودن آنها برمیگردد که کار را برای استفاده کاربران راحتتر کرده است.
ایسپا نظرسنجی را در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات اجرا کرده است. جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۵ نفر بوده است.
نخستین باری که کاربران ایرانی از واتساپ بیشتر استقبال کردند و از تلگرام به این پیام رسان کوچ کردند به تیر ماه ۹۸ برمیگردد که در همان زمان نیز آمارهای ایسپا برای اولین بار نشان داد که استفاده از واتساپ در بین کاربران کشور بیشتر شده است. این موضوع از آن زمان تا امروز تقریبا ثابت مانده و در اسفند ماه ۹۹ نیز اینستاگرام به رتبه دوم در بین کاربرانی ایرانی رسید. آمار سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم همچنان مانند آمارهای سال ۹۹ پیش میرود و با این تفاوت که سهم واتساپ از ۶۴ درصد به بیش از ۷۰ درصد رسیده و اینستاگرام نیز از ۴۵ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. پیام رسان تلگرام هم از آمار ۳۶ درصدی کاربران داخل کشور سال گذشته حالا به کمی بیشتر از ۴۰ درصد سوق پیدا کرده است.
آنطور که ایسپا گزارش داده ۵۰.۱ درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و ۴۹.۹ درصد زن هستند. ۲۵.۷ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۸.۴ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۵.۹ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار دارند. ۲۳.۳ درصد مجرد، ۷۲.۹ درصد متاهل و ۳.۷ درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. ۳۹.۲ درصد پاسخگویان در مراکز استان، ۳۵.۹ درصد در شهرهای کوچک¬تر و ۲۴.۹ درصد در روستاها سکونت دارند.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیشتر در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرده بود که در آمارهایشان نمونه مکفی میگیرند تا قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته باشد. او همچنین تاکید کرده بود نرفتن به سوی پیامرسانهای داخلی یک اعتراض نمادین از سوی کاربران است.