انرژیخبرنقد و تحلیل

با برنامه های فعلی ‘افزایش دمای زمین ۲.۷ درجه خواهد بود’

مت مک گرت، خبرنگار محیط زیست بی.بی.سی |

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد می گوید که طرح های ملی برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای فاصله زیادی با کاهش مورد نیاز برای پرهیز از عواقب خطرناک تغییر اقلیم دارد.

این گزارش تحت عنوان “شکاف تصاعدی” می گوید که براساس طرح هایی که کشورها تاکنون قول آن را داده اند میزان افزایش دمای زمین در قرن حاضر از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت.

براساس تحلیل برنامه محیط زیست سازمان ملل (یو ان ای پی) جهان در مسیر افزایش ۲.۷ درجه ای دما قرار دارد که عواقب خیلی ویرانگری خواهد داشت.

اما این امید هست که اگر اهداف بلندمدت برای رسیدن به حالت کربن-خنثی عملی شود، بتوان افزایش دما را به طور قابل توجهی مهار کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت که انتشار این گزارش علمی درست چند روز قبل از اجلاس اقلیمی “کاپ۲۶” گلاسگو یک “زنگ بیدارباش دیگر” است.

پیشتر در این هفته مطالعه ای توسط “سازمان هواشناسی جهانی” (دبلیو ام او) نشان می داد که میزان انتشار گازهای گلخانه ای سال پیش علیرغم همه گیری کرونا به سطح تازه ای رسید.

گزارش “شکاف تصاعدی”، که برای دوازدهمین سال منتشر می شود، طرح های ملی برای کاستن از تصاعد که پیش از برگزاری اجلاس کاپ۲۶ تحویل سازمان ملل شده است را بررسی می کند.

این تعهدات که ۱۲۰ کشور تسلیم کرده اند از الان تا ۲۰۳۰ را در بر می گیرد. “یو ان ای پی” همچنین سایر تعهدات برای کاهش گازهای گرم کننده که هنوز تسلیم سازمان ملل نشده را مد نظر قرار داد.

این گزارش دریافت که با اجرای همه این طرح ها – در مقایسه با طرح های پنج سال پیش – در مجموع تا پایان دهه جاری ۷.۵ درصد از تصاعد گازهای کربنی کاسته خواهد شد.

گلاسگو
توضیح تصویر،عکس: هنر خیابانی در گلاسگو اسکاتلند محل شروع کنفرانس کاپ۲۶ در روز ۳۱ اکتبر

دانشمندانی که این اطلاعات را گرد آورده اند می گویند این به هیچ وجه برای زنده ماندن امیدها به حفظ ۱.۵ درجه ای افزایش دما کافی نیست.

براساس این گزارش برای محقق شدن آن هدف، افت ۵۵ درصدی این گازها تا سال ۲۰۳۰ لازم است.

اینگر اندرسون از مدیران اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: “اگر بخواهیم بختی برای محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد داشته باشیم، هشت سال وقت داریم تا تصاعد گازهای گلخانه ای را تقریبا نصف کنیم: هشت سال وقت داریم برنامه ریزی کنیم، سیاست ها را به اجرا بگذاریم، و عملا تصاعد را پایین بیاوریم.”

او افزود: “صدا تیک و تاک ساعت بلند است.”

به گفته نویسندگان این مطالعه، با تعهدات جاری دمای زمین در قرن جاری ۲.۷ درجه بالا خواهد رفت، سناریویی که آقای گوترش “فاجعه اقلیمی” توصیف می کند.

به اعتقاد او این گزارش ناکامی مدیریت سیاسی را برجسته می کند. او هنگام تشریح یافته های این گزارش گفت: “شکاف تصاعدی نتیجه نقصان مدیریتی است.”

او گفت: “اما رهبران کشورها هنوز وقت دارند، آنها می توانند در زمان باقی مانده به سوی آینده ای سبزتر تغییر جهت دهند و نگذارند به نقطه برگشت ناپذیر فاجعه اقلیمی برسیم.”

همانطور که آقای گوترش اشاره کرد نشانه های امیدوارکننده ای در این گزارش دیده می شود.

آتش سوزی
توضیح تصویر،آتش سوزی های کالیفرنیا در اثر تغییر اقلیم شدیدتر شده است

حدود ۵۰ کشور به علاوه اتحادیه اروپا قول داده اند تصاعد خود را تا نیمه قرن به صفر برسانند.

این قول ها حدود نیمی از تصاعد جهانی را شامل می شود.

تحلیل سازمان محیط زیست جهانی نشان داد که اگر این طرح ها به طور کامل اجرا شود، می تواند تا ۲۱۰۰ نیم درجه سانتیگراد از افزایش دما کم کند.

در این صورت افزایش دما تا پایان قرن ۲.۲ درجه سانتیگراد خواهد بود که آثاری چشمگیر و مرگبار خواهد داشت اما در مقایسه با جهت حرکت فعلی جهان، قدمی در مسیر صحیح خواهد بود.

نویسندگان گزارش تازه می گویند مشکل این است که بسیاری از قول های جاری برای رسیدن به حالت کربن خنثی تا نیمه قرن مبهم هستند. آنها اشاره می کنند که در میان ۲۰ کشور ثروتمند جهان، طرح های درازمدت دوازده کشور کاملا مبهم است.

بسیاری از طرح ها کاهش جدی تصاعد را به بعد از ۲۰۳۰ موکول می کنند، که تردیدی جدی درباره توانایی آنها برای به صفر رساندن کربن ظرف فقط ۲۰ سال پدید می آورد.

یک نشانه امیدوارکننده دیگر به گاز متان مربوط می شود. این گزارش همچنین می گوید که پتانسیل زیادی برای پیشرفت در زمینه مهار گاز متان که دومین منبع بزرگ در میان گازهای گلخانه ای است وجود دارد.

به علاوه براساس این گزارش تا ۲۰ درصد تصاعد ناشی از سوخت های فسیلی، فضولات و کشاورزی با هزینه کم یا بدون هزینه قابل مهار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا