بازار سرمایهجامعه

افسر پیشین امنیتی ایران می‌گوید روح‌الله زم با یک افسر امنیتی فرانسه مبادله شده

اکبر خوش کوشک مامور امنیتی سابق وزارت اطلاعات می‌گوید اطلاعات سپاه طرح ربودن روح‌الله زم روزنامه‌نگار ایرانی در عراق را با همکاری سازمان امنیتی فرانسه اجرا کرده است.

آقای خوش کوشک این موضوع را به سایت خبری رویداد ۲۴ در ایران گفته است.

آقای خوش کوشک این موضوع را به سایت خبری رویداد ۲۴ در ایران گفته است.

به گفته این مامور سابق وزارت اطلاعات، سازمان امنیت فرانسه (DGSE) به دنبال آزادی یک افسر امنیتی این کشور بود که در داعش نفوذ کرده بود اما “در جریان درگیری‌ها به اسارت بچه‌های محور مقاومت در می‌آید”. محور مقاومت اشاره به گروه‌های شیعی همسو با ایران در منطقه است.

روح‌الله زم در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر ۱۳۹۸ خبر بازداشت و انتقالش او به ایران را اعلام کرد. آقای زم آذر ماه سال گذشته اعدام شد.

اکنون مأمور سابق وزارت اطلاعات ایران درباره چگونگی ربودن آقای زم می‌گوید “از سازمان امنیت فرانسه هم با سرویس ایران تماس می‌گیرند و می‌گویند چنین فردی که از افسران رده‌دار ماست به اسارات یکی از گروه‌های مقاومت درآمده و چون ایران با گروه‌های مقاومت ارتباط دارد، محبت کرده و این فرد را آزاد کنید. از سمت ایران هم پیگیری و مشخص شد شخصی که سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌خواهد، نیروی سطح پایینی نیست و رده‌دار است.

مقامات فرانسه تا کنون به این اظهارات و ادعاهای این مامور سابق امنیتی ایران، واکنشی نشان نداده‌اند.

به گفته اکبر خوش کوشک “اطلاعات سپاه تله خوبی مهیا کرده بودند. اینجور کار‌ها محمل می‌خواهد و بالاخره باید ظاهر کار هم جوری می‌شد که فرانسوی‌ها مقصر به نظر نرسند”.

اکبر خوش کوشک می‌‎گوید “موقعی که روح‌الله زم از مرز ایران عبور کرد و به داخل کشور وارد شد، افسر امنیتی فرانسه از دمشق به استانبول منتقل و آنجا به فرانسوی‌ها تحویل داده شد”.

اکبر خوش کوشک از متهمان قتل‌های سیاسی روشنفکران و کنشگران سیاسی ایران بود که در جریان رسیدگی به این پرونده بازداشت شد. در سال‌های گذشته او مصاحبه‌های خبرسازی در رسانه‌ها کرده بود.

ادعای اکبر خوش کوشک مبنی بر “مبادله” در حالی منتشر می‌شود که پیشتر منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که “دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است”. این منبع به بی‌بی‌سی گفت آقای زم “بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقت‌نامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد.”

روایت خوش کوشک از ‘مبادله زم’

اکبر خوش کوشک در این مصاحبه می‌گوید “سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی با یکدیگر بده بستان دارند. اصطلاحا از یکدیگر خواسته دارند”.

بنابر روایت خوش کوشک سازمان امنیت فرانسه که “محافظت” از روح الله زم را بر عهده داشته و او را “با تدابیر امنیتی” از پاریس تا بغداد همراهی کرده‌اند. او می‌گوید “در بغداد سرویس امنیتی فرانسه، روح‌الله زم را به سفارت فرانسه در بغداد برد. وقتی زم در سفارت فرانسه در بغداد بود، فرانسوی‌ها به سرویس ایران اطلاع دادند که او داخل سفارت است و قرار است فلان ساعت از سفارت خارج شود. در واقع فرانسوی‌ها به ما خط دادند و بدون این که روح الله زم بداند یک تبادل در جریان بود”.

اکبر خوش کوشک مدعی است وقتی روح‌الله زم از سفارت خارج شد، “اطلاعات سپاه او را تعقیب کرده و این روزنامه‌نگار ایران از بغداد به نجف آمد و در نجف هم سر قرار حاضر شد.

روایت خوش کوشک از نفوذی سپاه

به گفته اکبر خوش کوشک، “در نجف یک خانمی که با همکاری ترکیه در اختیار ما بود، به نیرو‌های ما کمک کرد. آنجا روح الله زم را دستگیر و سوار ماشین کردند و به مرز ایران آوردند”.

او در ابتدای مصاحبه نیز مدعی شده که “اطلاعات سپاه یک منبع خوب در کنار روح الله زم داشت”.

نام خانم نجفی بعد از دستگیری روح الله زم در عراق و انتقالش به ایران مطرح شد. او در آغاز به عنوان همکار و فرد مورد اعتماد روح الله زم معرفی شد اما بعد نقش او در این پرونده پر رنگ تر شد.

مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم، گفت که “شیرین نجفی از همکاران سایت آمدنیوز که مورد اعتماد آنها بوده، در عراق حضور داشته است.” او همچنین گفته بعد از “ربوده شدن روح‌الله زم” با شیرین نجفی در تماس بوده است.

همکاری با سازمان امنیتی ترکیه؛ ‘فرود فولادوند نیز مبادله شد’

اکبر خوش کوشک می‌گوی “افسر امنیتی فرانسه از دمشق به استانبول منتقل و آنجا به فرانسوی‌ها تحویل داده شد”.

به گفته این مامور پیشین وزارت اطلاعات، “میت ترکیه (سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه) در چهل سال گذشته همیشه با ما همکاری کرده است”.

اکبر خوش کوشک خوش کوشک می‌گوید سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه پیشتر فرود فولادوند، موسس انجمن پادشاهی را نیز به ایران تحویل داد و” به ازای فرود فولادوند هم ایران یک نفر را که ترک‌ها می‌خواستند، تحویل داد”.

او همچنین مدعی شد حبیب اسیود رهبر حرکه النضال هم توسط ترکیه به ایران تحویل داده شد.

بیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران “حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز” است که ماموران امنیتی ایران او را آبان پارسال در ترکیه “ربودند” و به ایران منتقل کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا