جامعهخبر

پرواز ۷۵۲ اوکراین؛ حاجی‌زاده می‌گوید جای سوال است چرا هواپیما با اصابت یک موشک نتوانست به فرودگاه برگردد

سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در تازه‌ترین اظهاراتش درباره چرایی شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی و چگونگی پذیرش مسئولیت ساقط کردن آن از سوی ایران گفت “نمی شد اظهارنظر کرد. یعنی ما گفتیم این کار را کردیم. زود هم گفتیم. اما دیگران به راحتی از ما قبول نمی‌کردند”. او همچنین گفت “چطور می شود هواپیما به این پهن پیکری با چند کیلوگرم مواد منفجره، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند”.

پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۸) هدف اصابت دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفتو با انفجار و سقوط در آسمان تهران همه ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.

مقام‌های ایرانی سه روز پس از این سرنپونی درباره آن سکوت کردند یا با ارائه اطلاعات نادرست درباره “نقص فنی” هواپیما، گزارش‌ها مبنی شلیک موشک به هواپیما را “جنگ روانی” خواندند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نزدیک به دو سال پس از این سرنگونی گفته “ما نمی‌توانستیم بدون توضیح بگوییم این اتفاق افتاده. ۲۸ ساعت طول کشید تا جمعبندی اولیه برسیم. ۲۴ ساعت آخر دقیقا روز جمعه بود. او می‌گوید ما می‌گفتیم اینها چی شدند؟ بالاخره در شرایط جنگی بوده، اینا شهیدند. خب شهید می‌خواهید اعلام کنید مگر به همین راحتی است”.

او در عین حال می‌گوید “ابعاد قضیه هم مبهم بود. موشک تور برای زدن پهپاد و کروز است”. او می‌گوید “چطور می شود هواپیمای به این پهن پیکری با [اصابت] موشکی که تنها چند کیلوگرم مواد منفجره داشت، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند. اینها سئوال است”.

سرتیپ حاجی‌زاده در جمع بسیج دانشجویان دانشگاه شریف گفت “واقعیت صحنه این بود که من تا ساعت ۹ صبح هنوز فکر می کردم ۵۰- ۵۰ است. من اصلا شب تهران نبودم. داریم دنبال می‌کنیم که چیست. تا قبل از ظهر برای من قطعیت پیدا کرد که این اتفاق افتاده. موقعی که این را گفتیم از نیروهای مسلح تیم درست کردند که بیایند و بررسی کنند که آیا صحت داشته یا نه”.

امیرعلی حاجی‌زاده در این نشست گفت “علت اینکه ما تا کنون بعد از آن حادثه حرف نزدیم این است که این کار متولی پیدا کرده و ما جزو متهمین هستیم”. او می‌گوید “بعد از آن تاریخی متولی رسیدگی به این قضیه مجموعه قوه قضائیه شد و در این مدت تحقیقات گسترده‌ای و شبیه‌سازی حادثه را انجام دادند”.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ادامه صحبت‌هایش گفت “سازمان ما در این قضیه مسئولیت پذیرفته. ما نمی‌توانستیم بگوییم گوشه‌ای از حادثه به کس دیگری مربوط می‌شود، پس همه‌ مسئولیت را پذیرفتیم”.

امیرعلی حاجی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا مقصر این قضیه اپراتور بوده است گفت “به ایشان گفتند کروزی شلیک شده، به ایشان گفتند سیستم ات باید روشن باشد و آماده باش دادند…حالا اینکه اجازه داشته شلیک داشته نه، بهش دستور دادند نه، اما اینکه در این فضا قرارش دادند بله. اینها را قوه قضائیه باید رسیدگی کند.”

از سال ۱۳۸۸ که سپاه پاسداران نیروی تازه “هوافضا” را تاسیس کرد، سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای فرمانده آن است.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران پیشتر گفته بود یک یگان ضدهوایی‌اش، این بوئینگ غول پیکر را را با یک موشک اشتباه گرفت. در آن روز پدافند هوایی ایران به دلیل اقدام سپاه در موشک باران دو پایگاه عراقی که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود درحال آماده باش بود. ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه این پایگاه ها را هدف می گرفت.

سازمان هواپیمایی ایران نیز در ماه مارس ۲۰۲۱ در گزارشی گفت یک اپراتور دفاع ضد هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هواپیما را “به اشتباه” نیروی متخاصم شناسایی و بدون اجازه فرماندهان موشک ها را شلیک کرده است.

طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران، ساقط کردن این هواپیما به دلیل “زنجیره ای از خطاهای انسانی” بوده که در روز فاجعه به وقوع پیوسته است.

اوکراین و کانادا آن گزارش را رد کردند.

در پی انتشار آن گزارش دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، در پستی ویدئویی در فیسبوک تحقیقات ایران را “یک جانبه”، شواهد ارائه شده را “گزینشی” و نتیجه را “فریبکارانه” خواند.

مارک گارنو و عمر الغبرا وزرای خارجه و حمل و نقل کانادا هم در بیانیه ای گفتند که گزارش ایران “برای پاسخ دادن به سوالات اساسی درباره اینکه واقعا چه اتفاقی افتاد هیچ تلاشی نمی کند، ناقص به نظر می رسد و هیچ فاکت یا شواهد ملموسی در آن وجود ندارد.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا