رفاه و تامین اجتماعی

یک متخصص زایمان در ایران: جمع‌آوری وسایل پیشگیری از بارداری عوارض خطرناک دارد

یکی از مدیران انجمن علمی متخصصان زنان و زایمان در ایران از جمع‌آوری وسایل پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی عمومی خبر داده و گفته سیاست جدید جمعیتی ایران می‌تواند برای زنان “عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد.”

دکتر مریم کاشانیان، نائب رئیس انجمن زنان و زایمان ایران گفته علاوه بر محدود شدن وسایل پیشگیری از بارداری، آموزش در زمینه جلوگیری هم بسیار محدود شده است: “روش‌های پیشگیری از بارداری حتی در آموزش و امتحان رزیدنت‌هایی که درحال گذراندن دوره تخصص زنان و زایمان هستند، بسیار کمرنگ شده و ارائه فراگیر آن‌ها در مراکز بهداشتی هم متوقف شده است.”

دکتر کاشانیان که استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران هم است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اینطور توضیح داده است: “روش‌های جلوگیری از بارداری می‌تواند در پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندی که سرنوشت و سرانجامی ندارد، بسیار کمک‌دهنده باشد و در غیر این صورت افراد با حاملگی ناخواسته به سقط‌های غیر قانونی روی می‌آورند که می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد و حتی باعث مرگ زن یا از دست دادن قدرت باروری همیشگی او بشود. از طرفی می‌تواند زمینه ایجاد بیماری‌های جسمی فراوان دیگری را هم فراهم کند.”

در ایران بعد از مخالفت جدی آیت‌الله علی خامنه‌ای با روش‌های کنترل جمعیت و اشتباه خواندن سیاست‌های قبلی جمهوری اسلامی، ارائه وسایل جلوگیری از بارداری در مراکز دولتی و آموزش به زنان مناطق محروم‌تر، محدودتر شد.

حالا با تصویب قانون “جوانی جمعیت و حمایت از خانواده”، تشویق به کنترل بارداری و تلاش برای سقط جنین جرم انگاشته شده و مجازات‌های سنگین دارد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با محدودکردن وسایل جلوگیری از بارداری نمی‌توان جامعه‌ای سالم داشت
توضیح تصویر،دکتر کاشانی و بسیاری دیگر اعتقاد دارند محدودکردن وسایل جلوگیری از بارداری سلامت مادر و در نهایت جامعه را به خطر می‌اندازد

متخصصان بهداشت از جمله دکتر کاشانیان معتقد هستند با جمع‌آوری وسایل کنترل بارداری از مراکز دولتی و در نبود آموزش کافی، بسیاری از زنان توان مالی یا آگاهی آن را ندارند که از مراکز خصوصی و با هزینه بیشتر این وسایل را تهیه کنند.

نائب رئیس انجمن علمی زنان و زایمان ایران می‌گوید: “متاسفانه این اقلام از مراکز بهداشتی جمع‌آوری شده و در اختیار قرار نمی‌گیرد. خیلی از خانم‌ها از دریافت روش‌های پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی محروم هستند. و تهیه این اقلام از مراکز خصوصی هزینه‌بر است.”

علاوه بر متخصصان داخلی و فعالان حقوق زنان، دو نهاد دیدبان حقوق بشر مستقر در آمریکا و کمیته متخصصان سازمان ملل متحد در دو بیانیه جداگانه اخیرا هشدار داده‌اند که قانون جوانی جمعیت به زیان زنان ایران و “ناقض حق انسانی” آنان برای دسترسی به وسایل جلوگیری از بارداری و سقط جنین بهداشتی است.

دکتر کاشانیان اعتقاد دارد اگر هدف از سیاست‌های جدید جمعیتی رسیدن به جمعیت سالم بیشتر است،‌ اتفاقا باید روش‌های پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته و بدون تصمیم قبلی آموزش داده شود و در دسترس باشد؛ چون در غیر این صورت به گفته خانم کاشانیان تبعات منفی آن بیش از اثرات مثبت خواهد بود.

او می‌گوید وسایل پیشگیری از بارداری مثل قرص‌های حاملگی یا کاندوم “کاربرد چند منظوره” دارند و مثلا برای درمان اختلالات هورمونی یا جلوگیری از انتقال ویروس‌های خطرناک استفاده می‌شوند. و به گفته این متخصص، حذف این اقلام عوارض منفی بیشتری برای جامعه دارد.

با وجود همه این انتقادها مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دلیل نگرانی از کاهش جمعیت و پیرشدن جمعیت فعلی به اجرای قانون جوانی جمعیت اصرار دارند و این قانون بیش از دو هفته پیش در شورای نگهبان تایید شد و دولت آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا