جامعهنقد و تحلیل

‘در هند به خاطر مسلمان بودن به ما حمله کردند

امیرالدین هنوز شوکه است. نتیجه یک عمر تلاش او – یک مغازه در دهکده‌ای کوچک و دورافتاده در هند – ویران شده است.

او مسلمان است و در ایالت تریپورا واقع در شمال شرق هند در صلح و آرامش زندگی می‌کرد.

اما ماه گذشته، یک گروه اغتشاشگر هندو آرامش روستای او را برهم زدند.

او می‌گوید: “درست وسط شالیزار ایستاده بودم که یک گروه آشوبگر به بازار روستا حمله کرد.”

به گفته او، “از آنجایی که این افراد به دلیل حضور ماموران پلیس نمی‌توانستند به خانه‌های ما برسند، خشم خود را متوجه این مغازه‌ها کردند که هر بعد از ظهر برای چند ساعت بسته می‌شوند.”

او حالا با استفاده از پس‌اندازش خود را سر پا نگه داشته و معاش خانواده پنج‌نفره‌اش را تامین می‌کند. در روستای روآ فرصت اشتغال چندانی وجود ندارد.

معازه مشتعل
توضیح تصویر،در ماه اکتبر تعدادی از معازه‌های روستای امیرالدین به آتش کشیده شد

در ایالت تریپورا با جمعیت ۴.۸ میلیون نفر، تعداد مسلمانان کمتر از یک نفر از هر ۱۰ نفر است.

در این ایالت، آنها اقلیت کوچکی هستند که همیشه با همسایگان هندو خود همزیستی داشته‌اند.

در حالیکه درگیری‌های مذهبی و خشونت بین جوامع مختلف در هند رواج دارد، این موارد تا پیش از این در این منطقه دیده نشده بود.

کمی دورتر از این روستا، همان گروه به یک مسجد حمله کرد.

در داخل مسجد، درهایی که مهاجمان با استفاده از آجر خرد کرده‌اند، تیغه‌های تاب خورده پنکه و خرده شیشه پنجره‌های شکسته همه‌جا پراکنده است.

مسجد چامتیلا در احاطه خانه‌های هندوها و مسلمانان است اما اکثر ساکنان آنها حالا ترجیح می‌دهند در خانه بمانند.

در ماه اکتبر بیش از ۱۰ مورد خشونت مذهبی از این بخش از تریپورای شمالی گزارش شد.

بهانو پادا چاکرابورتی، از مقامات ارشد پلیس منطقه، گزارش‌های منتشر شده در مورد به آتش کشیده شدن مساجد را تکذیب کرده اما گفته است که تعدادی مسجد توسط مهاجمان تخریب شده هرچند شمار آنها با مشخص نکرد.

مسجد
توضیح تصویر،گروهی از هندوهای معترض به مسجد چامتیلا حمله کردند

ماجرا چگونه شروع شد؟

این حملات به دنبال تجمع بزرگ هندوهای تندرو در روز ۲۶ اکتبر آغاز شد. این تجمع را ویشوا هندو پریشاد (VHP)، که یک سازمان متعلق به هندوهای تندرو – و متحد نزدیک حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) هند – و چند گروه مذهبی دیگر سازمان داده بودند.

این تجمع‌ها در اعتراض به حملات مسلمانان به هندوها در بنگلادش برگزار شد. ایالت تریپورا از سه طرف با بنگلادش هم‌مرز است.

تجمع بزرگ هندوها در شهر مرزی پانیساگر واقع در چند کیلومتری روستای محل سکونت امیرالدین برگزار شد.

گزارشهای اولیه تعداد شرکت‌کنندگان را حدود ۳۰۰۰ نفر برآورد کرده بود، اما پلیس بر این نظر است که تعداد حاضران در این تجمع به مراتب بیشتر بوده است.

به گفته آقای چاکرابورتی “حدود ۱۰۰۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کردند و هندوها و مسلمانان متقابلا یکدیگر را به اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز متهم کرده‌اند که پلیس در حال بررسی آن است.”

بیجیت روی، از رهبران محلی بهاراتیا جاناتا “غریبه‌های ناشناس” را عامل حمله به مسلمانان می‌داند.

او می‌گوید: “ما مخالف مسلمانان هند نیستیم، آنها بخشی از ملت خودمان هستند و از حقوق مساوی برخوردارند.”

او می‌افزاید: “خشونت پس از انتشار شایعاتی در مورد پرتاب سنگ آغاز شد و من تلاش می‌کردم مسجد را نجات بدهم.”

شهر کادامتالا در فاصله نه چندان دوری از پانیساگار قرار دارد.

ویران شد
توضیح تصویر،بازسازی اماکن ویران شده به زمان نیاز دارد

با انتشار شایعه تخریب مساجد و فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی، جمعیت عظیمی از مسلمانان در کادامتالا تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی، خواستار “دستگیری فوری عاملان خشونت” شدند.

در چوریباری، روستای مجاور ده امیرالدین، برخی از ساکنان هندو می‌گویند که مسلمانان به اماکن متعلق هندوها در این روستا حمله کردند.

خانواده سها، که یک خانواده هندو و ساکن یک خانه دو طبقه در این روستاست، فیلم‌هایی را که با تلفن همراه گرفته بودند به ما نشان دادند که در آن جمعیت کوچکی سنگ پرتاب می‌کنند و به دو ماشین پارک شده‌ خانواده آسیب می‌رسانند.

سونالی ساها، ۱۸ ساله، می‌گوید که از آن زمان تاکنون نمی‌تواند خوب بخوابد.

او به من گفت: “حوالی ساعت ۱۰ شب مشغول درس خواندن بودم که این اوباش از راه رسیدند و به طرف ما سنگ و بطری پرتاب کردند. ظرف ۱۰-۱۵ دقیقه جمعیت مهاجم از اینجا رفت اما ما واقعاً ترسیده بودیم و مادرم با عجله تمام درها و پنجره ها را قفل می‌کرد.”

از سال ۲۰۱۸، حزب بهاراتیا جاناتا پس از ۲۵ سال تسلط حزب کمونیست توانست دولت ایالتی تریپورا را در دست بگیرد

اجزاب مخالف هم حزب حاکم در این ایالت را متهم می‌کنند که برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان، دین را با سیاست آمیخته اما حزب بهاراتیا جاناتا این اتهام را به شدت تکذیب می‌کند.

بیسوا باندو سن، نایب رئیس مجلس قانونگذاری ایالتی تریپورا و نماینده تریپورای شمالی از حزب بهاراتیا جاناتا، می‌گوید: “من احساس می‌کنم با به قدرت رسیدن ما، اقلیت مسلمان این ایالت از امنیت حتی بیشتری برخوردار است؛ جوامع ما به هم نزدیک است و اتفاقی که رخ داده مایه تاسف است.”

او می‌افزاید: “مخالفان سیاسی ما سعی می‌کنند با متهم کردن ما به دخالت دادن دین در سیاست در این ایالت، در واقع نارندرا مودی، نخست وزیر را بدنام کنند زیرا ما یکی از هفت ایالت در شمال شرق هند هستیم که دولت ایالتی آنها از حزب بهاراتیا جاناتا است.”

چند هفته پس از ناآرامی‌ها، دولت ایالتی تریپورا دو زن روزنامه‌نگار را به اتهام “تفرقه‌افکنی در جامعه” بازداشت کرد. این دو نفر در حال حاضر در برابر وثیقه آزاد شده‌اند و در انتظار رسیدگی به اتهامشان در دادگاه هستند.

رهبران حزب حاکم هرگونه “تلاش برای محدود کردن آزادی بیان و آزادی عمل رسانه‌ها” را رد می‌کنند.

آقای سن گفته است که “ما به منصفانه بودن روزنامه‌نگاران اعتقاد داریم و مطمئنا هرگز سعی نمی‌کنیم استقلال آنان را خدشه‌دار کنیم.” به گفته او “اینها همه تبلیغات برخی از رسانه‌ها علیه ماست.”

با اینهمه، پلیس تیم اعزامی بی‌بی‌سی را به پاسگاه پانیساگر احضار کرد تا از هدف ما از این بازدید آگاه شود. همچنین ما متوجه شدیم که هنگام فیلمبرداری از مصاحبه با مغازه‌داران مسلمان روآ، ماموران پلیس از دور ما را زیر نظر داشتند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که زندگی در این ایالت به حالت عادی بازگشته است، اما نگرانی‌ در مورد آینده همچنان وجود دارد.

امیرحسین، یک مرد مسلمان ۳۴ ساله که مغازه‌اش در جریان آشوب آسیب دیده در مورد حوادث اخیر می‌گوید: “این برای ما سخت و باورنکردنی بود اما ما دوباره زندگی خودمان را بازسازی می‌کنیم و امیدواریم که دیگر این اتفاق نیفتد.”

اسلام الدین، نماینده مجلس ایالتی از حزب کمونیست هند که حزب مخالف دولت محلی است گفته است که “این خشونت بی‌سابقه احساسات هم هندوها و هم مسلمانان را جریحه دار کرده است.” او معتقد است که “برای درمان این زخم به تلاش مداوم نیاز است.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا