جامعهرفاه و تامین اجتماعی

از مردم‌نگاری در فرنگ تا جرم‌انگاری در وطن

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس حین مأموریت اسپانیا، سری هم به استادیوم فوتبال زد و به تماشای یک بازی رئال رفت. ستایش او در توییتر از “فرهنگ” طرفداران رئال بازخوردهای انتقادی زیادی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.

حضور دو نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در شهر مادرید اسپانیا واکنش اعتراضی فراوانی را به دنبال داشته است.

احمد نادری نماینده تهران که به همراه رحیم زارع نماینده آباده و حسن قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، تماشاگر بازی رئال مادرید با سویا در استادیوم بوده، چند عکس از این بازی منتشر کرد و در توییتر نوشت: «مدت‌های مدید بود که ورزشگاه نرفته بودم. کاش وقت بود تا مردم‌نگاری طرفداران رئال را انجام‌ می‌دادم. بسیار منظم، جدی، متعصب و خونگرم بودند. هیچ نشانه ای از وندالیسم ندیدم.»

انتشار این عکس‌ها و نوشته نماینده، نه تنها واکنش برخی رسانه‌ها در ایران که انتقادهای زیادی را هم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

انتقادها به نادری که به عنوان “رئیس شورای اجرایی اتحادیه جهانی بین‌المجالس مجلس” در اسپانیا به سر می‌برد به حدی بود که او را وادار به عذرخواهی کرد.

برنامه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم عذرخواهی و توضیحات نماینده درباره این عکس‌ها را روی آنتن برد. نادری توضیح داده بود که “به رسم دوره دانشجویی که بازی‌های لیگ اروپا را با توجه به رویکرد مردم‌شناختی دنبال می‌کرده، به دیدن مسابقه رفته است.”

اما عذرخواهی نماینده مجلس چیزی از انتقادها نکاست. دسته‌ای کاربران با طنزی تلخ، تضادها را برجسته کرده و حضور نماینده انقلابی “با آیفون آمریکایی، با پول مردم در ورزشگاه پر از بی‌حجاب” را به سخره گرفته‌اند و دسته‌ای دیگر وضعیت تلخ معیشتی و اقتصادی مردم را به رخ نماینده کشیده‌اند. نکته‌ای که فصل مشترک بسیاری از واکنش‌ها و انتقادهاست مقایسه تضادها و سیاست یک بام و دوهوای مسئولان در جمهوری اسلامی است. کاربری نوشته است: «اینها همان‌هایی هستند كه به مردم توصيه می كردند شفاى بيمارى‌تان را از خدا و ائمه بخواهيد بعد خودشان از همان سال‌هاى جنگ براى درمان به خارج از كشور مي‌رفتند.»

در همین راستا یکی از کاربران با اشاره به تویتتی از نادری که چند وقت پیش طالبان را “جنبش اصیل منطقه‌” نامیده بود، می‌نویسد: «چه حسی دارد که طالبان را جنبش اصیل منطقه اعلام کنی، ملت خودت را با طرح صیانت از دسترسی آزاد به اینترنت محروم کنی و بعد بروی استادیوم گردی در اروپا».

عبارت “مردم‌نگاری” و توجیه حضور برای “مردم‌شناسی” موردی است که واکنش شدید کاربران توییتر را به همراه داشته است.

مرجان لقائی روزنامه‌نگار، در رشته توییتی با اشاره به اینکه “من پول رفتن به ورزشگاه سانتیاگو برنائو را ندارم که بدون تفکیک جنسیتی و مامور و تذکر و … فوتبال تماشا کنم و لذت ببرم. در همین حد رفتن به پیاده راه توچال وسعم می رسد”، تجربیات خود را از یکی از این پیاده‌روی‌ها و دیدن سربازان جوانی که “پول خرید یک چیزبرگر را هم نداشته” با کاربران به اشتراک گذاشته و می‌نویسد:

«گفتم مردم‌نگاری کنم و با خودم دوره کنم: در کشور تیم رئال، نیمی از مردم زیر خط مطلق فقر نیستند، ۴۳ سال زیر فشار جنگ و تحریم و محرومیت نبودند، جلوی واردات واکسن کرونا به خاطر منافع گروهی خاص در کشورشان گرفته نشده و هزاران خانواده عزادار نشدند. میلیاردها میلیارد دزدی و فرار دزدها از کشورشان اتفاق نیفتاده و سربازهایشان به خاطر نداشتن پول یک چیز برگر(۷۵ هزار تومان هر ساندویچ) شرمگینانه در کافه را نمی‌بندند که بروند. مردم ورزشگاه سانتیاگو برنائو وحشت جرم‌انگاری خصوصی‌ترین مسایل زندگیشان مثل نگهداری حیوان خانگی و بچه دار شدن و … را ندارند.»

کاش بروند و ببینند شاید …

اما برخی از کاربران هم از دریچه دیگری به این موضوع نگاه می‌کنند و از مسئولان جمهوری اسلامی می‌خواهند – با وجود تمامی تناقض‌هایی که در رفتار و کردار آنهاست-، حالا که امکان دیدار از کشورهای دیگر را دارند، از این سفرها “که با پول بیت‌المال” انجام می‌شود، چیزی هم بیاموزند. 

یکی از سایت‌های داخلی می‌نویسد، «آقای نادری و دیگر نمایندگان ایران در اجلاس‌های بین‌المللی وقتی باید عذرخواهی کنند که این دیدارها و به قول این نماینده تهران “مردم شناسی” هیچ تاثیری روی آنها نگذارد و نتوانند این تجربیات را به داخل کشور منتقل کنند. مثلا این نماینده محترم احتمالا به وضوح در ورزشگاه خانگی رئال مادرید دیدند که زنان به راحتی در کنار خانواده یا به صورت فردی در استادیوم حضور دارند و مسابقه فوتبال را می‌بینند و کسی هم منقلب نمی‌شود.» و کاربری تأکید کرده است: « کاش بروند و ببینند دنیا را شاید ذره‌ای از جزمیت فکری که بدان دچارند کم شود.»

و در پایان دسته‌ای از کاربران با انتشار اسکرین‌شات درصد مشارکت نمایندگان “مجلس انقلابی” در رأی‌گیری‌های این نهاد، این “شیفتگان خدمت در انقلاب پابرهنگان”، دست روی حضور کم‌رنگ نادری گذاشته‌اند و از جمله می‌نویسند: «اگر بازدید سرزده نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بازی رئال مادرید-سویا، مردم نگاری طرفداران رئال تموم شد، یک سری هم به جلسات رأی‌گیری مجلس بزنید آقای نادری! پ.ن: آقای نادری تا آخر مهر ماه فقط در ۵۰٪ رای گیری‌های مجلس حضور داشتن همین.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا