فناوری

خلیج فارس روی نقشه همراه اول، تغییر کرد

چند روز قبل بود که یکی از فعالان رسانه‌ای در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت «آقایون #همراه_اول کلاهتونو بالاتر بذارید. تکرار کنید عادت کنید، اسم اون قسمت آبی‌رنگ #خلیج_فارس هستش نه هیچ چیز دیگه» و با بازخوردهای متفاوتی رو به رو شد. از پاسخ مدیرکل روابط عمومی همراه اول در یک توئیت تا حذف صفحه‌ از سایت همراه اول و بعد تغییر نام خلیج فارس به «خلیج همیشه فارس».

امیر تنها، فعال رسانه‌ای در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی طرح موضوع کرد و توئیت او با توجه به حساسیت‌های موجود و جعل اسم خلیج فارس در سال‌های اخیر توسط اعراب، مورد توجه قرار گرفت.

توئیت آقای تنها

در پِیِ توئیت او، سید یاسر رایگانی، مدیرکل روابط عمومی همراه اول از دقت او تشکر کرد و ضمن «عذرخواهی فراوان»، «دستور فوری» داد تا «اشتباه پیش آمده» که به عقیده‌ او «ناشی از استفاده نرم افزار نقشه خوان» بوده است برطرف شود.

در برخی کامنت‌ها نیز آمده بود که همراه اول و برخی شرکت‌های دیگر در حال استفاده از یک نرم افزار مشخص هستند و تغییرات ایجاد شده در آن نرم افزار در دسترس آنها نیست که مدیریتی روی آن داشته باشند.

توئیت آقای رایگانی

این نکته، اگرچه می‌توانست پاسخی به اتفاق افتاده باشد و همراه اول را از خطای مرتکب شده مبرا کند، اما چند سوال در خود دارد:

1- همراه اول که مدعی است بزرگترین اپراتور کشور و حتی در برخی دوره‌ها خاورمیانه یا منطقه است، نمی‌تواند از یک نقشه‌ سالم و بومی استفاده کند؟

2- از آنجا که مشخص نیست این نقشه از کِی به این شکل روی وبسایت همراه اول است، آیا نمی‌تواند اشاره‌ای به همبستگی آنان با جدایی‌طلبان عرب منطقه داشته باشد؟

اگرچه برای سوال دوم، حتی با توجه به حضور همزمان یک مقام بلندپایه‌ امنیتی اعراب به تهران و دیدار با آقای شمعخانی، نمی‌توان به قطع جوابی بیان کرد اما می‌توان در پاسخ به سوال نخست، به عدم توانمندی همراه اول پی برد. چرا که بسیاری از نقشه‌ها و نقشه خوان‌های داخلی در حال فعالیت هستند که متأسفانه، علی‌رغم آنکه مدیرعامل این اپراتور در ماه‌های گذشته به نوعی تورهای گردشگری برای مدیران بلند پایه کشور، برای نشان دادن برنامه‌های حوزه دیجیتال خود برگزار کرده است، هنوز نمی‌تواند از یکی از این شرکت‌های بومی و داخلی، بهره بگیرد تا از آنها هم حمایت کرده باشد و هم از محتوای منتشر شده، مطمئن باشد!

اولین اقدام همراه اول، حذف صفحه بود

همرا اول، در نخستین اقدام خود بعد از «دستور» مدیرکل روابط عمومی خود، صفحه مذکور را حذف کرد. امیر تنها، آغاز کننده‌ و طرح کننده موضوع اصلی، به واکنش آقای رایگانی پاسخ داد و گفت: «جناب آقای رایگانی فرمودین در اسرع وقت این نقص و اشتباه رو برطرف می‌کنید و نام مجعولی که به جای #خلیج_فارس به کار بردین رو تغییر می‌دهید. هنوز این اتفاق نیفتاده و مجموعه #همراه_اول فقط اون صفحه از سایت رو از دسترس خارج کرده. منتظر پاسخگویی هستیم». این صفحه تا نزدیک به 30 ساعت بعد همینطور از دسترس خارج بود تا آنکه با عنوان به ظاهر اصلاح شده «خلیج همیشه فارس» دوباره در دسترس قرار گرفت. البته در این زمینه هم کاربر دیگری به آقای رایگانی گوشزد کرده بود که «خلیج فارس، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» اما شخص آقای رایگانی در توئیتر خود ضمن اشاره به آنچه «اشتباه» خوانده است گفته بود «#خلیج_همیشه_فارس» و همراه اول نیز، با همین نام جعل شده دوباره صفحه خود را در دسترس قرار داده است.

نقشه‌ای که همراه اول با نام معجول دیگری، و با افزودن «همیشه» از خلیج فارس، به خلیج همیشه فارس، تغییر داده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا