اقتصادبازار سرمایهجامعهخبر

منبع اروپایی: ایران می‌گوید حاضر است براساس متن توافق شده ماه ژوئن مذاکره کند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی که نامش را فاش نکرده، گفته است که در مذاکرات روز گذشته وین، ایران اعلام کرده که حاضر است براساس متن توافق شده در ماه ژوئن مذاکرات را از سر بگیرد.

این مذاکرات بین ایران و کشورهای ۴ + ۱( چهار عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، بریتانیا، و فرانسه به اضافه آلمان) در جریان است. آمریکا بر خلاف مذاکرات اولیه برجام در سال ۲۰۱۵، در این مذاکرات حضور مستقیم ندارد.

در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد،‌ بدین معناست که تیم مذاکره کننده ایران برخلاف اعلام‌های قبلی، حاضر شده است تا براساس متن توافق‌شده در مذاکرات هیات پیشین ایران در دولت حسن روحانی، مذاکرات وین را ادامه دهد.

این منبع اروپایی همچنین گفته است که کشورهای طرف مذاکره با ایران در روزهای آینده در روند مذاکرات بررسی خواهند کرد که آیا ایران بر اساس متن ماه ژوئن مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر.

قرار است امروز گروه‌های کاری ایران و ۴ + ۱ در خصوص تحریم‌ها و احیای توافقنامه برجام با هم گفت‌وگو کنند.

از دیروز مذاکرات احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران و قدرت‌های جهانی پس از یک هفته، در وین از سر گرفته شد.

انریکه مورا، مذاکره کننده هسته‌ای ارشد اتحادیه اروپا گفته است فوریت توافق، بیش از گذشته است. علی باقری کنی، همتای ایرانی او هم گفته که ایران مذاکرات را بر اساس مواضع قبلی‌‌اش و با جدّیت ادامه می‌دهد.

ایران هفته گذشته اعلام کرد در مذاکرات احیای برجام در وین، دو متن را که حاوی دیگاه‌هایش در مورد برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای این کشور است برای بررسی به طرف مقابل داد.

اما شرایطی که ایران در نشست قبلی مطرح کرد با انتقاد بعضی از کشورهای غربی مواجه شد و رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته‌اند که ایران از از توافق‌هایی که پیشتر به آن رسیده بودند، عقب‌نشینی کرده است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه در موسسه چتم‌هاوس مذاکرات امروز وین را آخرین فرصت ایران برای بازگشت به توافق برجام خواند و گفت به نفع ایران است که به این توافق بازگردد چون بریتانیا و متحدانش در جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای قاطعیت دارند.

مقامات ایرانی تاکید دارند که برای بازگشت به تعهدات برجامی، آمریکا باید تمامی تحریم‌هایی را که پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق علیه جمهوری اسلامی وضع کرده لغو کند.

آمریکا در این گفتگوها حضور غیرمستقیم دارد و رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران قرار است طی روزهای آینده وارد وین شود.

آقای مالی دیشب در مصاحبه‌ای اختصاصی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “شکست مذاکرات فشارهای شدید اقتصادی و دیپلماتیک را برای ایران به همراه خواهد داشت اما آمریکا ترجیح می‌دهد مجبور به انتخاب این مسیر نشود.”

مذاکرات به درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، به طور غیرمستقیم با ایالات متحده انجام می‌شود.

هدف از مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام رفع تحریم های آمریکا در ازای بازگشت ایران به محدودیت های اتمی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا