جامعهخبر

مذاکرات احیای برجام؛ وزیر خارجه ایران: دیگر سند خرداد ۱۴۰۰ را کنار گذاشتیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفته است که دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام که امروز در وین شروع می‌شود “دیگر سند خرداد ۱۴۰۰ را کنار گذاشتیم” که منظور از آن پیش نویس توافقی است که در زمان دولت حسن روحانی به دست آمده بود.

وزیر خارجه ایران گفته “امروز سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را اسناد یکم و پانزدهم دسامبر می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم. از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می شود؛ از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی‌آزمایی است”.

آقای امیرعبداللهیان گفته است: “باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده بتوانیم استفاده کنیم”.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از امروز میان ایران و گروه ۱+۴ آغاز می شود و ایالات متحده هم که ایران بر اساس دستور رهبر ایران با آن مستقیم مذاکره نمی کند، به صورت غیرمستقیم در گفت و گوها حاضر است.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران برای دور جدید مذاکرات احیای برجام به وین پایتخت اتریش وارد شده است.

آمریکا در مذاکراتی که از امروز آغاز می شود باز هم به صورت غیرمستقیم حاضر می شود

هدف از احیای توافق برجام رفع تحریم های هسته ای ایران در برابر توقف در برخی از جنبه های برنامه اتمی این کشور است.

برخی از هیات های مذاکره کننده ابراز امیدواری کرده اند که در این دور از مذاکرات بتوانند به توافق نهایی برسند اما برخی از رسانه ها به نقل از دیپلمات های آمریکایی گفته اند که با هدف جلوگیری از طولانی شدن مذاکرات، ضرب الاجلی تعیین شده اما هنوز این موضوع به طور رسمی اعلام نشده است.

ایران می گوید درآمدهای نفتی‌اش از زمان تحریم های ایالات متحده از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسیده است.

به دلیل تحریم های مالی و بانکی برخی از کشورهای بدهکار به ایران بدهی های خود را به صورت کالا از جمله چایی، برنج و پشم به ایران می دهند.

مقام های دولت ابراهیم رئیسی می گویند در صدد تهاتر نفت با کالا و خدمات هستند و از میزان درآمدهای نفتی نسبت به ماه های گذشته ابراز رضایت می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در بهار سال ۱۳۹۷ از توافق هسته ای برجام بیرون آمد و با در پیش گرفتن “سیاست فشار حداکثری” با هدف “عادی شدن رفتار جمهوری اسلامی ایران” مجموعه کم سابقه ای از تحریم ها را به اجرا گذاشت.

پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور دمکرات در آمریکا، ایران و قدرت های جهانی در مذاکراتی غیرمستقیم در بهار سال جاری در وین تلاش برای احیای توافق برجام را آغاز کردند اما پس از شش دور از مذاکرات و آماده شدن پیش نویس توافق، با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، مذاکرات به مدت پنج ماه متوقف شد.

آیت الله خامنه ای از توافقات صورت گرفته در دولت حسن روحانی انتقاد کرده و آن را غیرقابل قبول خوانده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا