اقتصادبازار سرمایهجامعهخبر

انریکه مورا: ‘تهران و واشنگتن باید تصمیم های سیاسی سختی اتخاذ کنند’

دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای احیای برجام دوشنبه در وین آغاز شد.

این دور از گفت‌و‌گوها در حالی برگزار شد که ایران بار دیگر بر لزوم لغو تحریم‌ها پیش از اقدام های دیگر تاکید کرده است و مذاکره‌کنندگان غربی از کند بودن روند مذاکرات ابراز نارضایتی کرده اند.

دور هفتم گفت و گوها ده روز پیش به گنجانده شدن بخش‌هایی از خواسته‌های مذاکره کنندگان ایرانی در سند پیش‌نویس مذاکرات به پایان رسیده بود.

انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین از مشکل بودن گفت‌و‌گوها خبر داده است.

آقای مورا پس از نشست روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ”اگر در روزها و هفته های پیش رو سخت کار کنیم، می توانیم به نتیجه مثبت دست پیدا کنیم … کار مشکلی خواهد بود. ”

به گفته آقای مورا، برای موفقیت مذاکرات، ”تهران و واشنگتن باید تصمیم‌های سیاسی سختی را اتخاذ کنند. ”

آقای مورا همچنین گفت: ”این حس فوریت در همه هیات‌های حاضر وجود دارد که این مذاکرات باید در یک دوره زمانی معقول به نتیجه برسد. نمی خواهم مهلتی مشخص کنم ولی داریم درباره (به نتیجه رسیدن) طی چند هفته صحبت می کنیم، نه چند ماه. ”

به گفته آقای مورا،‌ لغو تحریم‌های ایران و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور همزمان مورد بحث قرار می‌گیرد.

پیش از این سخنان، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که مهم ترین هدف برای ایران برقراری امکان فروش نفت ایران پیش از هر اقدام دیگری خواهد بود.

آقای مورا همچنین گفت برگزاری گفت‌وگو در روز دوشنبه که در فاصله تعطیلات عیدمیلاد مسیح و جشن‌های سال نوی میلادی برگزار شد،‌ جلوگیری از اتلاف وقت و فاصله افتادن بین دو دور از مذاکرات است.

آقای مورا که در بیست و هفتم دسامبر صحبت می کرد، گفت مذاکرات در سه روز پایانی سال به خاطر در اختیار نبودن تسهیلات متوقف می شود و مجددا از دوشنبه آینده از سرگرفته می شود.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور هم در پایان مذاکرات روز دوشنبه گفت: ”در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم ها، راستی آزمایی و تضمین‌ها در دور هشتم تاکید کردند. ”

آقای باقری در ادامه گفت:‌ ”بر همین اساس قرار شد از صبح فردا (سه شنبه) گفتگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و تاکید بر بررسی پیشنهادهای ایران در زمینه راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و مسایل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی در کارگروه‌های مشترک میان ایران و ۱+۴ مورد بحث قرار گیرد. ”

مذاکرات مربوط به احیای برجام میان ایران و دیگر طرف‌های باقی مانده در توافق هسته ای، یعنی روسیه،‌ چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا برگزار می شود.

حضور آمریکا در این گفت و گوها غیرمستقیم است و ایران از گفت‌وگوی مستقیم با نماینده آمریکا خودداری کرده است.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، دوشنبه پیش از آغاز گفت‌وگوها با میخاییل اولیانوف، سفیر روسیه و مذاکره کننده این کشور دیدار کرد.

علی باقری کنی نیز پیش از آغاز این نشست، در دو جلسه جداگانه با نماینده فرانسه و مذاکره‌کنندگان چین و روسیه دیدار کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا