جامعه

نمایندگان مجلس ایران قانون تغییر ساعت رسمی را لغو کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران ماده واحده ای را تصویب کردند که قانون تغییر ساعت رسمی این کشور را منسوخ می‌کند.

بر اساس این مصوبه، ساعت رسمی ایران که هر ساله در روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در سی و یکم شهریور به وضعیت قبل تغییر می‌کرد، منسوخ می‌شود.

این مصوبه برای لازم الاجرا شدن نیازمند تایید شورای نگهبان است. مشخص نیست این شورا تا هفته آینده که ساعت رسمی در ایران باید تغییر کند، مصوبه را مورد تایید قرار خواهد داد یا نه.

رحمت‌الله نوروزی از نمایندگان مخالف این مصوبه گفته عدم تغییر ساعت رسمی ایران “باعث افزایش ۳ هزار مگاواتی مصرف انرژی می‌شود”.

تغییر ساعت رسمی کشور مصوبه سال ۱۳۷۰ هیات دولت ایران در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی بود که با هدف بهره‌وری از نور آفتاب و کاهش مصرف برق انجام شده بود.

با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران در مرداد ماه ۱۳۸۴، دولت این کشور رویه تغییر ساعت رسمی کشور را در آغاز سال نوی شمسی برهم زد و دلیل این تصمیم را مشکلاتی اعلام کرد که تغییر ساعت برای شهروندان ایجاد می‌کند.

مجلس با تصمیم دولت آقای احمدی نژاد در این زمینه مخالفت کرد. مجلس در شهریور ۱۳۸۶ تغییر ساعت رسمی کشور را که مصوبه هیات دولت هاشمی رفسنجانی بود تصویب کرد و به قانون لازم الاجرا تغییر داد.

این تصمیم با مخالفت‌های گسترده‌ای همراه بود اما این مخالفت‌ها تاثیری در تصمیم دولت نداشت. به نظر دولت، از دلایل این تغییر رویه این بود که تغییر ساعت باعث سردرگمی در بخش‌های زیادی از جامعه شده است.

یکی از دلایل تغییر ساعت رسمی کشور صرفه‌جویی در مصرف برق بوده اما دولت معتقد بود بررسی کارشناسانه‌ای در این زمینه وجود ندارد که نشان دهد تغییر ساعت رسمی موجب صرفه‌جویی در مصرف برق شده است.

موضوع تغییر ساعت رسمی با در نظر گرفتن تغییر فصل، در بسیاری کشورهای دیگر جهان نیز وجود دارد. دلیل اصلی آن بهره گرفتن از روزهای بلندتر در فصل های بهار و تابستان است.

تغییر فصلی ساعت از سال های قبل از انقلاب و به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق به اجرا در آمد و پس از انقلاب برای مدتی به منظور انطباق ساعت شرعی در برخی نقاط با ساعت ملی، متوقف شد اما از دهه دوم استقرار جمهوری اسلامی مجددا این تغییر ساعت رایج شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا