رفاه و تامین اجتماعی

حسین امیرعبداللهیان از دیدار با وزیر خارجه عربستان در اردن خبر داد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که در کنفرانس «بغداد ۲» در اردن با همتای سعودی خود دیدار کرده و افزود که وزیر امور خارجه عربستان به او اطمینان داده است که ریاض برای ادامه گفت‌وگو با تهران آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در توئیتر گفتگو با همتای سعودی خودی را «دوستانه» خواند.

وزارت خارجه عربستان سعودی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

در صورت تایید این دیدار از سوی عربستان، این بالاترین سطح دیدار مقامات دو کشور از زمان قطع روابط آنها در سال ۲۰۱۶ است.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال گفتگوی مقامات دو کشور صورت گرفته بود.

حسین امیرعبداللهیان در توئیت خود گفت که با وزرای خارجه عمان، قطر، عراق و کویت نیز گفتگو کرده است.

اجلاس موسوم به «بغداد-دو»، با شرکت نمایندگان فرانسه، عراق، ایران، ترکیه و بازیگران دیگر منطقه مانند عربستان سعودی با هدف کاهش تنش‌ها برگزار شده است.

اردن میزبان این نشست است که در آن بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به امید حل بحران‌های منطقه‌ای، به ویژه در همسایه عراق، گرد هم می‌آیند.

در نشست «بغداد ۲» مقامات فرانسه و اتحادیه اروپا حاضر خواهند بود.

ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از این اجلاس که در سواحل بحرالمیت برگزار می‌شود، «حمایت از ثبات، امنیت و رفاه عراق» است و امیدوار است این امر به نفع «کل منطقه» باشد.

درباره مذاکرات ایران و عربستان چه می‌دانیم؟

روابط ایران و عربستان نزدیک به ۶ سال پیش از سوی مقام های سعودی به طور کامل قطع شد.

دلیل قطع روابط، حمله “طلاب و دانشجویان بسیجی” به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود. این افراد به اعدام یک روحانی شیعه در عربستان اعتراض داشتند.

در شش سال گذشته مقام های ایران و عربستان انتقاد و تنش لفظی کم سابقه ای را متوجه یکدیگر کرده بودند از جمله ایران، عربستان سعودی را “ارتجاع منطقه” می‌خواند و در برابر عربستان می گوید ایران با حمایت از شبه نظامیان حوثی، ثبات در یمن را از بین برده و مانع تسلط دولت قانونی این کشور بر یمن شده است. عربستان می‌گوید ایران یکی از عوامل بی‌ثباتی در منطقه است.

پس از یک دوره طولانی قطع روابط، دو کشور از بهار ۱۴۰۰ مذاکراتی را به میانجیگری عراق برای بهبود روابط آغاز کردند. این مذاکرات همزمان با تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن همزمان بود.

آخرین گفت‌وگوی مستقیم دو کشور در اوایل اردیبهشت امسال برگزار شد و رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ایران نوشت که فضای آن «مثبت» بوده است.

به رغم اینکه پنج دور از این مذاکرات تا اینجا برگزار شده است، دو طرف در انتشار جزییات این مذاکرات بسیار محافظه‌کار بودند.

مذاکرات حتی در مقطعی به مدت هفت ماه به کلی متوقف شد.

اما تیرماه امسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود که در چارچوب توافق‌های صورت گرفته با عربستان سعودی، قرار است «تبادل هیات‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه» انجام شود و مقدمات آن «در حال انجام است».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا