اقتصادخبرفناوری

واردات کالای دست دوم فناوری اطلاعات ممنوع است

واردات کالای سخت‌افزاری دست دوم و حتی کالاهای سرمایه‌ای، بدون مجوز ممنوع است و برای کالاهای فناوری اطلاعات و الکترونیک دست دوم تا امروز هیچ مجوزی صادر نشده است. بنابراین هر کالای دست دومی که اکنون در بازار دیده می‌شود می‌تواند برچسب قاچاق داشته باشد.

تجهیزات فناوری اطلاعات عمر کوتاهی دارند. به عنوان مثال کارشناسان و متخصصان این حوزه حداکثر عمر مفید تجهیزات شبکه را با نگهداری درست از سه تا نهایتا ۱۰ سال تخمین زده‌اند. قیمت کالاهای دست دوم بسیار متفاوت از دست اول و بسیار ارزان‌تر است؛ به این دلیل که در بیشتر کشورهای دنیا عمر مفید تجهیزات IT بسیار جدی است.

آیدین عدالت درباره واردات و فروش کالاهای دست دوم فاوا گفت: در بازار سخت‌افزار به‌وفور واردات و فروش کالای دست دوم انجام می‌شود؛ این موضوع یکی از معضلات این بازار است. باوجود اینکه تعرفه کالاهای IT خیلی سنگین نیست و حدودا بین ۴ تا ۱۲درصد تعرفه‌های گمرکی به آن تعلق می‌گیرد. جدیدا باتخفیف‌هایی که برای بعضی از تجهیزات و قطعات اولیه لحاظ شده تا یک درصد هم کاهش پیدا کرده است. اما کالای نو و دست دوم تفاوت بسیار زیادی از لحاظ قیمت پیدا کرده‌اند زیرا کالای حوزه IT به دلیل کمبود تراشه در دنیا قیمتش رو به افزایش است و در چندسال اخیر به دلیل جهش قابل توجه ارزی در کشور قیمت این کالاها نسبت به قدرت خرید مصرف‌کنننده افزایش پیدا کرده‌اند .

عدالت تاکید کرد که تقریبا در همه کالاهای فاوا، با مسئله واردات کالای دست دوم روبه‌رو هستیم؛ ازکالاهای زیرساختی شبکه مثل تجهیزات سرور، کالاهای سازمانی، اینترپرایزسوئیچ‌ها، روترهای سنگین تا کالاهای مصرفی مثل لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه، مانیتور و غیره وارد کشور می‌شود.

به‌طور کلی گفته می‌شود تجهیزات IT عمر کوتاهی دارند. کارشناسان و متخصصان این حوزه حداکثر عمر مفید تجهیزات شبکه را با نگهداری درست از سه تا نهایتا ۱۰ سال تخمین زده‌اند. قیمت کالاهای دست دوم متفاوت از دست اول و بسیار ارزان‌تر است؛ به این دلیل که در بیشتر کشورهای دنیا عمر مفید تجهیزات IT بسیار جدی است. در بعضی از شرکت‌ها دیده می‌شود که بعد از سه یا پنج سال کالا از مدار مصرف خارج می‌شود فرقی هم نمی‌کند کالا سالم باشد یا معیوب.

این موضوع توجیهات فنی دارد زیرا دستگاه دچار خستگی مدار می‌شود و احتمال خطا و اتصالی بالا می‌رود و در نتیجه ریسک صدمه به مصرف‌کننده افزایش پیدا می‌کند. همه اینها بعد از سه سال و اتمام عمر مفید دستگاه‌های IT ممکن است پیش بیاید به همین دلیل در خیلی از کشورها بعد از سه سال این کالاها را از مدار مصرف خارج می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا