اقتصادبازار سرمایهخبرفناوری

فعالان رمزارز در الکامپ: حوزه رمزارز در ایران ۱۵ میلیون نفر مخاطب دارد

مدیران فعال در صنعت ارزهای دیجیتال ایران معتقدند اعمال محدودیت‌ها و نبود قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارهای این حوزه است. با این حال این حوزه در سال‌های گذشته توانسته به رشد خود ادامه دهد و اکنون حوزه رمزارز در ایران ۱۵ میلیون نفر مخاطب دارد.

محمد حکیمی، مدیرعامل رمزینکس در پنل «اکوسیستمی که که همه را غافلگیر کرد!» نمایشگاه الکامپ در مورد اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایران گفت: فضای رقابتی شدیدی در اکوسیستم رمزاری وجود دارد. برخلاف تولید‌کنندگان خودرو، اگر این فضای رقابتی نبود الان بزرگ‌ترین حضور در الکامپ هم مربوط به کسب‌وکارهای رمزارزی نبود. کسب‌وکارهای رمزارزی استانداردهای حوزه مالی در ایران را افزایش داده‌اند و این سرویس‌ها به صورت ۲۴ ساعته در حال ارائه است. با نگاهی به بخش‌های دولت زده، این تفاوت مشخص است.

او در ادامه گفت: فعالان بخش رمزارزی می‌توانند با سرویس‌های مختلفی که ارائه می‌دهند بخشی از نیاز مردم و دولت را برطرف کنند به طور مثال می‌توانند وام بدهند یا می‌توانند روند خروج ارز از کشور را مشخص کنند اما برای ارائه به این سرویس‌ها باید از میزان محدودیت‌ها کاسته شود.

حکیمی ادامه داد: نتیجهمحدودیت‌هایی که تا کنون ایجاد شده است تاسیس صرافی‌های ارز دیجیتال با استفاده از درگاه‌های پرداخت سایر اصناف است. در این حالت محدودیت‌ها برای این‌گونه صرافی‌ها قابلیت اعمال ندارند و از طرفی هم داده‌های درستی برای کمک به تصمیم‌گیری در دست سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان قرار نمی‌گیرد.

محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس در پاسخ به چالش‌های پیش‌روی کسب‌وکارهای این حوزه گفت: ما در برابر ناملایمات ممکن است احساس پشیمانی کنیم. در مزدکس موضوع توکنایز دارایی بیش از یک سال است که از طریق سازمان بورس پیگیری می‌شود و جلسات متعددی با سازمان بورس و همه نهادهای مالی مرتبط برگزار کردیم. هر چند سعی کردیم خودمان را با دغدغه‌های حاکمیت و رگولاتور تطبیق دهیم اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. البته این کندی فقط مختص ایران نیست و سایر نهادهای بین‌المللی نیز با این کندی مواجه هستند.

مدیرعامل مزدکس ادامه داد: ما فکر می‌کنیم باید از زیرساخت بلاک‌چین برای تنوع بخشیدن به کلاس‌های دارایی استفاده کنیم. با این نگاه که می‌توان مدیریت دارایی و تامین مالی را بهبود دهیم.

احسان مهدیزاده، قائم‌مقام والکس در پاسخ به این سوال که محدودیت‌ها چه تاثیری روی فعالیت آنها گذاشته، گفت: سال ۲۰۱۷ در کره جنوبی که رگولاتوری برای مالیات وجود نداشت، ۳.۵ میلیارد دلار حجم ترید این کشور بود. در ۲۰۲۱ با اضافه شدن قوانین کریپتویی به کره‌جنوبی، حجم ترید با کاهش ۸۰ درصدی به ۶۵۰ میلیون دلار رسید.

همچنین مهدیزاد ادامه داد: این روال در اعمال محدودیت‌ها برای کسب‌وکارهای ارزدیجیتال ایران هم اتفاق افتاده است و نتیجه آن خروج سرمایه به صرافی‌های خارجی مانند کوین‌اکس بوده است. اما در نهایت کاربر ایرانی راه‌خود را پیدا می‌کند. ما عادت کرده‌ایم که ابتدا قانون وضع کنیم و بعد ببینیم چه پیامدهایی دارد.

او ادامه داد: وزیر سابق صمت ابتدا ماینینگ را ممنوع اعلام کرد یا اعلام کردند ۷۰ درصد قطعی برق به دلیل ماینینگ است. بعدتر کمیسیون اقتصادی اعلام کرد ماینینگ آنقدر هم برق مصرف نمی‌کند! پیامد این تصمیمات هم از دست رفتن ارز آوری قابل توجه در این صنعت بود.

جایگزینی ستارگان الکامپ از اسنپ و دیجی‌کالا با کسب‌وکارهای ارزهای دیجیتال موضوع سوال دیگری بود که از قائم‌مقام والکس پرسیده شد. مهدیزاد گفت: کسب‌وکارهای رمزارزی ستاره اکوسیستم استارت‌آپی ایران هستند به چند دلیل که یکی از این دلایل ترند جهانی امورمالی در غالب تکنولوژی است که نمود‌های آن را در حوزه فین‌تک و بلاک‌چین مشاهده می‌کنیم. ترکیب هوش‌مصنوعی با بلاک‌چین باعث افزایش سرعت رشد در این حوزه شده است و امروزه درحال کاربردپذیر شدن این حوزه هستیم.

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس به عنوان نمایده شرکتی که در دوره قبلی الکامپ حضور داشته است تفاوت‌های دوره گذشته و دوره کنونی را این‌گونه توضیح داد: در چهارسال گذشته نه تنها در اکوسیستم ایران بلکه این حوزه در عرصه جهانی رشد چشمگیری را تجربه کرده است. برای مثال شرکت بایننس در سال‌های گذشته توانسته ارزشی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار بدست آورد. کریپتو بخش مهمی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است. با نگاهی آینده‌نگرانه دو ترند اصلی وجود دارد. یکی بلاک‌چین که هنوز تمرکززادی واقعی مورد انتظار را پیاده‌سازی نکرده است و هوش مصنوعی که می‌تواند تحولات بزرگی را رقم بزند. دنیا در حال رفتن به سمت این تکنولوژی‌ها است. بخش خصوصی هم محدودیت‌هایی دارد که همین موضوع باعث می‌شود پیگری این ترندها نیازمند ریل‌گذاری درست قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران هم باشد.

او ادامه داد: در دو سه سال گذشته هم اکوسیستم رمز ارزی بزرگ شده و از حدی عبور کرده که دیگر صحبت از حذف کردنش بی‌معنا باشد، هم در حاکیت سطحی از آگاهی شکل گرفته که دست به اقدامات سلبی نزنند. هرچند کماکان دغدغه‌هایی وجود دارد، اما نوع نگاه به جای حذف این پدیده، به سمت محدود کردن رفته تا از این طریق دست و پای اکوسیستم بسته شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا