آمازون پنهانی از مشتریانش سوءاستفاده میکرد
یکی از این موارد سوءاستفاده الگوریتمی است که قیمتها را برای خانوارهای آمریکایی بیش از یک میلیارد دلار افزایش داد.
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی شکایتی علیه آمازون ثبت کرد اما بسیاری از جزئیات آن تا پنجشنبه مشخص نشد. روز گذشته یک نسخه از شکایت در دادگاه منطقه سیاتل به طور عمومی منتشر شد.
به گفته این آژانس فدرال آمازون که بیش از یک میلیارد کالا در ابر فروشگاه خود دارد، یک الگوریتم مخفیانه ابداع کرده که داخل شرکت به نام پروژه Nessie خوانده میشود. این الگوریتم برای شناسایی محصولات خاصی به کار رفت که پیشبینی میشد فروشگاههای آنلاین دیگر هنگام قیمت گذاری از افزایش بهای کالا در آمازون پیروی خواهند کرد.
آمازون از پروژه Nessie برای استخراج مستقیم بیش از یک میلیارد دلار از جیب آمریکاییها استفاده کرد.
تام دویل سخنگوی آمازون اعلام کرد کمیسیون فدرال تجارت آمریکا ابزار قیمت گذاری شرکت را به اشتباه توصیف کرده و شرکت سالها قبل چنین روندی را متوقف کرده است. او در این باره افزود: Nessie برای متوقف کردن عواقب ناخواسته تطابق قیمتها استفاده میشد. یکی از این عواقب ناخواسته چنین وضعیتی، این است که قیمتها چنان کاهش مییابند که بی ثبات میشوند.
در شکایت ذکر شده، آمازون آزمایش الگوریتمهای قیمت گذاری را در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز کرد تا دریابد آیا خرده فروشان آنلاین دیگر قیمت محصولات آن را ردیابی میکنند یا خیر و بهای محصولاتی را بالا ببرد که احتمالاً توسط رقبا ردیابی میشوند.