خبر

پیشنهاد ایران به یونسکو برای تدوین برنامه راه علم

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم که به عنوان نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهل و دومین اجلاس عمومی یونسکو شرکت کرده است، در سخنرانی خود در پاریس گفت: موقعیت راهبردی ایران که در تقاطع شرق و جنوب آسیا واقع شده، موهبت عظیم تبادل علم و دانش را به ارمغان آورده است.

وی افزود: این گذرگاه تاریخی، ایران را به پلی فرهنگی مبدل ساخته و باعث ایجاد تعاملات فکری و فرهنگی شده است که مرزها و تمدن‌ها را در هم نوردیده است. از جمله می‌توان به قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، یعنی دانشگاه جندی‌شاپور در جنوب غرب ایران اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو، ۱۷۵۰امین سال تأسیس آن گرامی داشته شد.

وی تاکید کرد: این میراث غنی تبادل دانش، فقط مربوط به گذشته نیست، بلکه شاهدی زنده بر تعهد عمیق ایران برای ارتقا همکاری‌های فکری است. از این رو پیشنهاد می‌شود دفتر مجموعه تهران، به دفتر منطقه‌ای چندبخشی ارتقا یافته و باعث تسهیل تعاملات بین فرهنگی شود.

اعلام نامزدی هیات اجرایی یونسکو

معاون پژوهشی وزیر علوم در این اجلاس، از طرف کشورمان به عنوان نامزد هیات اجرایی یونسکو برای دوره تصدی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ اعلام آمادگی کرد و گفت: نامزدی کشور ایران با تعهد عمیقمان برای همکاری‌های جهانی و فهم مشترک که از طریق آموزش، علم، فرهنگ، محبت و از خودگذشتگی حاصل می‌شود، همراه است.

وی خاطرنشان کرد: ما عمیقاً بر این باوریم که چرخش اعضا، نفس تازه‌ای به روح سازمان دمیده و باعث ایجاد دیدگاه‌های جدید و رویه‌های ابداعی خواهد شد.

جایگاه زنان در نظام تحصیلی ایران

نماینده ایران در این اجلاس اظهار داشت: جامعه شریف زنان در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تعالیم بلند دین مبین اسلام و مبتنی بر کرامت و حرمت شایسته، نه تنها دوشادوش مردان بار مسئولیت جامعه را بر عهده می‌گیرند بلکه در برخی عرصه‌ها و برهه‌ها در بستر رقابت علمی، گوی سبقت را از رقیبان ربوده‌اند. سهم بیش از ۳۰ درصدی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و بیش از ۵۰ درصدی دانشجویان دختر از میان بیش از ۳ میلیون دانشجو، تنها نمونه‌ای از حضور درخشان بانوان جامعه اسلامی است.

اعتراض به بی حرمتی به ساحت قرآن کریم در ماه‌های گذشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا