جامعهخبر

سرانه مصرفِ شیر در ایران یک سوم جهانی است

دکتر مسعود سامی روز دوشنبه در نشست خبری دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت و پویش موسوم به«روزی یک لیوان شیر» با بیان‌اینکه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی کشور ما پایین است، افزود: طبق آمارها بر اساس جمعیت کشور و میزان تولید، سرانه مصرف شیر در ایران زیر یکصد کیلوگرم است.

وی ادامه داد: سرانه مصرف سالیانه شیر و لبنیات در کشورهای پیشرفته ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم و میانگین جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است.

مدیر گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مصرف سه تا پنج واحد شیر و لبنیات در هرم غذایی روزانه افراد جامعه ضروریست که شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می‌شود.

وی اضافه کرد: البته اصفهان از نظر مصرف شیر و لبنیات در کشور جایگاه خوب و مطلوبی برخوردار دارد اما کار علمی خاصی در این زمینه انجام نشده است.

سامی با تاکید بر اینکه کشور ما اکنون با چالش جدی در کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات روبه‌روست، اظهار داشت: یک سوم میزان مورد نیاز شیر و لبنیات در کشور ما مصرف می‌شود البته این میزان تا قبل از قطع یارانه شیر و افزایش قیمت شیر و لبنیات بود و در زمان حاضر مصرف شیر و لبنیات از برنامه غذایی قشری از جامعه حذف شده و مابه ازای آن مصرف کربوهیدات‌ها افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، مصرف شیر و لبنیات یکی از ملاک‌های پیشرفت کشورها از نظر بسیاری از سازمان های بین‌المللی از جمله سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است.

وی تاکید کرد: اهمیت مصرف شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه کودکان و سالمندان بیشتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا