خبر

عراقی‌ها دیشب به تالار رودکی رسیدند/ گزارش یک سفر موسیقایی

امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد الهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی) و امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به تماشای آخرین شب این رویداد هنری نشستند.

اجرای نخست شب گذشته به یک گروه عراقی اختصاص داشت که با هنرمندی احمد الوان یوسف و عمر عبدالکریم حمید از کشور عراق و با اجرای موسیقی ریفی (روستایی فولک) روی صحنه رفت.

اجرای هنرمند عراقی و تجربه شنیدن موسیقی «ریفی»

باسم حمادی، موزیسین خطه خوزستان که به عنوان کارشناس در این اجرا حضور داشت، گفت: «آقای عبدالکریم از اساتید حوزه هنرهای زیبای دانشگاه بصره هستند. این دو هنرمند از گروه‌های موسیقی فولکلور بصره هستند و در اجراهای خود از سازهای بسیاری بهره می‌گیرند و در این اجرا، نمونه‌ای از کارهای خود را به روی صحنه می‌برند.

عمرعبدالکریم حمید نیز درباره اجرایش گفت: «بسیار مفتخرم که برای دومین بار به ایران سفر می‌کنم. همچنین تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان این جشنواره که این فرصت را در اختیار ما قرار دادند. ما عضو کوچکی از گروه موسیقی بزرگ «الفنون شعبیه»ی بصره هستیم. تعداد اعضای گروه ما ۲۵ نفر است که «الخشابه» گفته می‌شود. «الخشابه» به گروه‌هایی می‌گویند که تمرکزشان بر روی سازهای ضربی است اما ما در این گروه علاوه بر سازهای ضربی از عود، کمانچه و… نیز استفاده می‌کنیم.»

این هنرمند درباره حضورش در جشنواره موسیقی نواحی نیز گفت: «بسیار خوشحالم که به این جشنواره دعوت شدم و فرصتی بوجود آمد تا از هنرمندان اقوام ایران تجارب بسیاری کسب کنم چرا که به عنوان یک موزیسین و مدرس حوزه موسیقی این اتفاق برایم بسیار مفید و ارزشمند بود. ما در این برنامه گوشه‌هایی از موسیقی عراق را به تماشا گذاشتیم و امیدواریم در فرصت‌های بعدی با گروه کامل‌تری در خدمت شما باشیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا